Renault Frendzy - her i arbeidsmodus med grønn belysning - skal forene kravene fra arbeidsliv og fritid. Foto: Renault
Renault Frendzy - her i arbeidsmodus med grønn belysning - skal forene kravene fra arbeidsliv og fritid. Foto: RenaultVis mer

Renault viser Frendzy

Denne elbilen kan fylle funksjonene både som arbeidsbil og som familiebil.

I forkant av bilutstillingen i Frankfurt viser Renault denne snodige saken. Man ser ved første øyekast at det er en konseptbil, og det som slår oss er at Renault har vært usedvanlig produktive på det feltet den siste tiden.

Livssyklus - tema

Det stemmer da også; Renault-designerne har satt seg fore å vie en hel strategi til den såkalte menneskelige livssyklus. Men det skal vi komme tilbake til - bilder nederst i artikkelen. I dette tilfellet har vi med en bil å gjøre som skal takle utfordringen med å takle krav både fra arbeidsliv og fritid. Den skal ha god plass og kunne være både arbeids- og familievennlig. Den skal også være byvennlig - det vil si verken ta for stor plass eller forurense lokalt.

Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Renault Frendzy - her i arbeidsmodus med grønn belysning - skal forene kravene fra arbeidsliv og fritid. Foto: Renault



Kompakt elbil

På det første punktet er kriteriet nesten oppfylt; bilen er relativt kompakt, men den er ganske bred. Frendzy er 409 centimeter lang, 187 centimeter bred og 174 centimeter høy. For å møte kriterium nummer to har løsningen vært nærliggende for Renault, som sammen med alliansepartner Nissan er den av de store bilprodusentene som satser tyngst på utvikling av elbiler. Og ganske riktig: Motoriseringen er tidsriktig elektrisk, og vi finner i Frendzy den samme drivlinjen som i Renault Kangoo Z.E., det vil si en elmotor som kan produsere 60 hestekrefter med et dreiemoment på anstendige 226 newtonmeter. Bilen skal ha en toppfart på 130 kilometer i timen.

Renault DeZir - forelskelsesfase Foto: Renault Vis mer


Maksimalt lasterom er på imponerende 2,25 kubikkmeter - og bilen kan utstyres med tekstiltak som gir en viss fleksibilitet når det gjelder høyden på objektene som skal lastes inn. Renault Frendzy har en tørrvekt på 1.420 kilo.

Designmessig ligger det i bakgrunnen varierte inspirasjonskilder, men eksteriørdesigneren Deyan Denkov nevner spesielt fly med uvanlige former - og akkurat på det punktet stiller den "flyvende hvalen" Airbus Beluga i særklasse. Materialvalget representerer bruksområdedikotomien, med treverk - treet representerer det "varme", organiske og altså familien, og metall - det funksjonelle, "kalde" og arbeidsrelaterte. Setene er i flettet skinn.

Familie...

Den ovenfor nevnte tosidigheten gir seg til kjenne via bilens fysiske layout. Førersiden har en løsning à la Opel Meriva, altså med bakdør hengslet i bakkant for å gi en stor åpning til hele kabinen. I motsetning til Meriva har Renault i tillegg droppet B-stolpen (fordelen med en konseptbil i forhold til en produksjonsbil, da sistnevnte må respektere visse kriterier for karosseristivhet). Denne siden av bilen representerer "familiemodus", med oransjfargede lysmoduler i interiøret, tavle som barna kan tegne på og berøringsskjermer for film og spill. Her finner vi referanser til R-Space, familiebilen Renault viste på bilutstillingen i Genève.

...og arbeid

Uventet inspirasjonskilde - Airbus Beluga Vis mer


Det er passasjersiden på bilen som representerer arbeidsdimensjonen. Frendzy kan nemlig også opereres som varebil (Renault er faktisk størst i Europa på nyttekjøretøy), og som mobilt kontor.

Her har vi en normal dør foran og en skyvedør bak. I skyvedøren er en 37-tommers skjerm integrert; denne kan vise beskjeder, firmaets logo eller ønskede animasjoner. I "arbeidsmodus" skinner lysmodulene i interiøret i grønt. Førermiljøet er tenkt som en futuristisk arbeidsbenk og mobilt kontor. "Kommandosentralen" i sistnevnte utgjøres av PlayBook, et ultrakompakt brett fra BlackBerry (syvtommers skjerm og en vekt på bare 425 gram, nettilgang, Adobe Flash og høydefinisjons multimedia).

Renault og menneskets livssyklus

Frendzy skriver seg inn i en rekke konseptbiler som illustrerer faser i et menneskeliv, aktiviteter og behov som representerer en livssyklus. De foregående er DeZir, Captur og R-Space har således vært vist nylig - på bilutstillingene i Paris i fjor høst og i Genève i vår.

Det dreier seg altså her om (nok en) konseptbil, men disse tjener til å prøve ut nye desig- og funksjonalitetsløsninger som etterhvert dukker opp i bilproduksjonen, og er en viktig del av de store bilprodusentenes virksomhet.

Renault Frendzy skal vises for publikum på bilutstillingen i Frankfurt i september.

De andre "livssyklus"-designene:

Renault DeZir: Representerer forelskelsen - Paris, oktober 2010 Foto: Knut Moberg Vis mer
Captur - bilen for oppdagelsesreisende - Genève, mars 2011 Foto: Knut Moberg Vis mer
Renault R-Space: Man stifter familie - Genève, 2011 Foto: Knut Moberg Vis mer