En kald dag på jobben for testførerne av Renault Twizy.
En kald dag på jobben for testførerne av Renault Twizy.Vis mer

Renault Twizy vintertestes

Det er sagt den ikke skal inn i kalde klima. Hvorfor testes den hardt i det kalde nord da?

Renault har i lengre tid flagget en sterk satsing på elbiler. Samtidig har de satt griller i hodet på både kunder og konkurrenter ved å skulle gjøre dette på en noe annerledes måte i forhold til sine konkurrenter. Som om ikke det var nok, så har de også fristet med noe spesielle modeller.

Renault Twizy lanseres

Konseptet som kommer

En konseptmodell som aldri ser dagens lys. Det var de flestes tanker da Renault viste frem Twizy for første gang. Rariteten er en firehjuls toseter hvor man sitter på rekke. Den kan registreres som en bil, eller med sperret toppfart som en slags motorsykkel. Uansett hvor fin og flott den måtte være, så har Renault til nå sagt at doningen ikke skal lanseres på det norske eller svenske markedet. Den egner seg nemlig ikke kalde klima, er unnskyldningen.

Fanget på film

Da er det veldig merkelig at vår hoffleverandør av spionbilder rapporterer det motsatte fra snøbrøyta nord i Sverige. Han har nemlig fanget Twizy på bilder under harde vintertester. Hvorfor vinterteste noe som bare skal trille i solskinn langs Rivieraen? Vi bare undrer.

Eie, leie, eller begge deler

Fordelaktig avtale

Renault har som sagt bestemt seg for å selge bilene, og deretter tegne leasingavtale for batteriene. På denne måten har de tatt et viktig grep i forhold til reklamasjoner og garantier, rett og slett fordi de eier batteriene selv. Da kan også du som kunde velge å avbryte en leieavtale, eller du kan velge å oppgradere dersom det dukker opp ny teknologi som frister mer. Dette gir med andre ord en langt større frihet i forhold til de som kjøper en komplett elbil, med batteriene inkludert.

Se bildene:

Spy-Shots of Cars
Spy-Shots of Cars
Spy-Shots of Cars
En kald dag på jobben for testførerne av Renault Twizy.
Spy-Shots of Cars
Spy-Shots of Cars
Spy-Shots of Cars
Spy-Shots of Cars


.. og noen ulemper

Ulempen med leieløsningen av batteriene er at det ikke like enkelt lar seg gjøre å hente en bil i utlandet for å importere selv. I og med at Twizy ikke importeres til Norge lar det seg heller ikke gjøre å inngå en leiekontrakt på batteriene av den norske importøren.

Vær varsom: Elbilene raser i pris

Kangoo først

Renault er først i gang på det norske markedet til høsten. Da dukker den elektriske versjonen av Kangoo opp, i to versjoner. Kort eller lang. Dette er en glimrende løsning med en rekkevidde på 17 mil. Neste bil ut fra Renault er Zoe, en bil som er et samarbeid med Nissan, som per i dag har lempet ut noen hundretalls biler av Leaf på det norske markedet.

Dette koster det å eie en elbil

Ikke helt avfeid

At Renault gjør intens testing av Twizy i vinterkalde nord får vi bare ta som et signal at de kanskje revurderer sin standhaftighet om at Twizy ikke har noe å gjøre på vinterglatte veier i kulda. Den er rett og slett et alt for spennende produkt for sommerføret til at den bør avfeies på heltid. Og prisen? I det øvrige Europa er den rundt 50.000 kroner.