Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Renault Twizy lanseres

BARCELONA (DinSide Motor): Renaults nye elbil, Twizy, er priset og starter på cirka 46.000 kroner. Batteriet leases i tillegg.

Dette er prisen som er oppgitt i Europa, men med dagens avgiftssystem er det ikke noen grunn til at Twizy skulle bli særlig dyrere her i landet.

Vår utsendte har vært på bilutstilling i Barcelona, og der viste Renault frem den endelige versjonen av sin elektrisk drevne bybil. Den franske konstruktøren håper med denne å tilby en ny, miljøvennlig og effektiv løsning på mobilitetsproblemene de store bysamfunnene står overfor.

Ras av elbiler

De som har fulgt med siden Renault lanserte sitt svært ambisiøse elbilprogram for mindre enn to år siden, vil huske at Twizy er den minste av de fire elbilene som ble presentert. De andre er Fluence Z.E., Kangoo Z.E. (begge basert på eksisterende biler), og Zoë, som er en kompakt elbil i Golf-klassen.

Miks av bil og scooter

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Twizy er nå klar i produksjons-versjon (den ble vist første gang i Genève i mars), og selv om den er mindre spektakulær enn showbilen fra Frankfurt, er det likefullt en spenstig krabat vi har med å gjøre rent designmessig. Å kalle den bil er kanskje å gå litt langt, men den har da fire hjul selv om den på mange måter minner mer om en scooter. Den kan frakte maksimalt to personer og er, som vi har forstått, mer et kjøretøy for individuell, urban transport enn noe annet. Renault hevder den utgjør et utmerket kompromiss for bytrafikken da den er sikrere enn en tohjuling, og samtidig mer agil og letthåndterlig i trafikken enn en tradisjonell bil samtidig som den beskytter mot vær og vind.


To versjoner

Twizy kommer i to hovedversjoner, Twizy 45 og Twizy. Elmotoren i Twizy 45 yter beskjedne fem hestekrefter kontinuerlig og ni maksimalt, og den trenger vel ikke mer da topphastigheten er begrenset til 45 km/t, noe som gjør at den kan kjøres uten førerkort i en del land. For den som har ambisjoner om å kjøre utenfor bysentrum tilbyr Renault versjonen som kan klare 80 km/t, dette takket være en sterkere elmotor - 10 hk kontinuerlig og 17 hk maksimalt. Uansett skal rekkevidden ligge pårundt ti mil mellom hver lading og full lading på vanlig stikkontakt skal ta tre og en halv time.

Ultra-kompakt

Twizy er 234 centimeter lang, 119 centimeter bred og 146 centimeter høy. Akselavstanden er 168 centimeter. Den er altså mindre enn en Smart ForTwo. Inkludert batteripakken veier doningen 450 kilo. Tross begrenset effekt skal dermed bilen være brukbart kvikk i byhastigheter, særlig i og med at dreiemomentet er konstant 57 newtonmeter fra start.

Kjøretøyet er utstyrt med et 50-liters oppbevaringsrom/veske, den er utstyrt med trådløs Bluetooth-tilkobling samt USB, jack og Apple-kontakter. Den har også parkeringssensorer bak.

Billige biler...

Prisene som ble offentliggjort i Barcelona starter altså på 46.000 kroner pluss lokale avgifter for selve kjøretøyet. Dette gjelder Twizy 45. Den sterkere og raskere varianten koster cirka 51.000 kroner i "Urban"-utførelse og 56.000 kroner i den mer velutstyrte "Technic"-utførelsen.

...men

Det som muliggjør de lave utsalgsprisene er det faktum at batteriet leases. Dette fjerner på den annen side risikoen for at kunden skal stå igjen med skjegget i postkassen dersom batteriet skulle svikte. Leasingsummen per måned er cirka 355 kroner for den rimeligste versjonen og cirka 390 for de to dyrere. Dette er basert på en tre-årskontrakt, hvilket altså tilsvarer en kostnad på opptil 14.000 kroner over tre år. Med andre ord blir kostnadsbildet uansett temmelig gunstig.

Det er per idag mulig å forhåndsreservere sin Twizy på denne lenken, ved å betale inn et forskudd på 20 Euro eller i underkant av 160 kroner. (Per i dag ikke i Norge).

Når til Norge?

Den norske importøren har foreløpig ingen tidsplan for lansering av Renault Twizy, og dermed har vi heller ingen pris for Norge i skrivende stund. Dagens avgiftssituasjon tilsier imidlertid ikke at prisene skulle bli vesentlig mye høyere enn de vi har nevnt ovenfor.