<b>PLUNDRETE DEMO:</b> I Frankrike har man ordtaket "hvorfor gjøre noe enkelt når man kan gjøre det komplisert". Illustrasjon følger...  Foto: YOUTUBE FRA AUTOFORUM.CZ
PLUNDRETE DEMO: I Frankrike har man ordtaket "hvorfor gjøre noe enkelt når man kan gjøre det komplisert". Illustrasjon følger... Foto: YOUTUBE FRA AUTOFORUM.CZVis mer

Renault Twingo med underlig løsning

Franskmennene har blitt mindre sære i bilveien i nyere tid. Trodde vi.

Nå skal det være usagt om det faktisk er en fransk ingeniør som har kommet opp med denne mildt sagt "utspekulerte" idéen. For den nye Renault Twingo er faktisk et samarbeidsprosjekt mellom det tyske konsernet Daimler (Mercedes-Benz, Smart) og Renault.

Plundrete...

Panseret på denne bilen åpnes nemlig ikke på vanlig måte, men glir på en slags skinne formet som et parallellogram - av alle ting.

Hva løsningen går ut på, illustreres lett humoristisk i videoen nedenfor, som det tsjekkiske bilmagasinet autoforum.cz har lagt ut på YouTube.

Ikke det mest praktiske som er oppfunnet, spør du oss, når man skal bytte batteri eller etterfylle spylervæske, men ikke tro oss. Se heller videoen og døm selv:


3. generasjon Twingo

Før vi visste om dette snodige aspektet ved bilen, lot vi oss faktisk begeistre da Renault lanserte tredje generasjon Twingo, for dette er på flere måter adskillig mer kreativt enn forgjengeren - Første generasjon Twingo var på sin side litt av en nyvinning da den kom i 1993 som mini-flerbruksbil. Dens etterfølger var i større grad Renault Modus, enn Twingo av annen generasjon.

Det første oppsiktsvekkende med nye Twingo er at den har forbrenningsmotor i hekken. Forrige folkebil vi vet om som hadde hekkmotor VW-bobla og folkevognbussen.

LES OGSÅ: Her er Renaults moderne elbil.

Hekkmotor er ikke noe nytt

Men Renault har også en tradisjon med folkelige biler med hekkmotor, som den berømmelige 4CV-modellen, og senere Dauphine, Renault 8 og Renault 10.

Siden 60-tallet har det imidlertid vært front- eller midtmotor (Alpine) som har vært gjeldende. Nå hentes imidlertid hekkmotoren frem til heder og verdighet igjen, og det som sagt i samarbeid med Daimler-konsernet.

Nye Renault Twingo og neste Smart-modell deler nemlig plattform, og Twingo blir første bilen på markedet.

Den er nærmest det motsatte av Renaults neste prosjekt, nemlig «kongen blant familiefrakterne».

Nye Twingo

KUL ALLEREDE DA: Første generasjon Renault Twingo fremsto som en kul mini-fleksibil da den kom i 1993. Foto: RENAULT Vis mer


Twingo er en sjelden bil å se her til lands, men særlig første generasjon, som dukket opp i 1993, ble svært populær nedover i Europa. Det var noe så sjeldent som en småbil med flerbruksbil-fasong, noe som gjorde den overraskende romslig i forhold til den svært beskjedne størrelsen.

Og det er altså denne oppskriften som nå dras opp igjen.

For til tross for at bilen er 10 centimeter kortere, er den adskillig mer romslig gjennom kraftig forbedret plassutnyttelse. Dette blir høyst sannsynlig en betydelig aktør i bybil-segmentet. Bilen er for øvrig direkte inspirert av konseptbilen TwinRun.

Foto: RENAULT
Foto: RENAULT


Liten svingradius

At man nå finner motoren bak skal ifølge produsenten gjøre bilen morsommere å kjøre, samtidig som det visst nok gir bedre mulighet for å utnytte plassforholdene i bilen.

En annen fordel er at den blir lettere å manøvrere og parkere.

To bensinmotorer

I hekken finner man enten en 3-sylindret sugemotor på 1,0 liter og 70 hester eller den utmerkede tresylindrede 0,9-liters turbomotoren på 90 hester vi har kjørt i nyeste Clio.