<b>HØY KULHETSFAKTOR:</b> Synes du den ligner Fiat 500, kan vi ikke si oss uenig i det. Men det er en vesentlig forskjell. I nye Renault Twingo finnes nemlig motoren bak - akkurat som i fordums folkevognbobler. Bilen deler for øvrig plattform med neste Smart. Foto: RENAULT
HØY KULHETSFAKTOR: Synes du den ligner Fiat 500, kan vi ikke si oss uenig i det. Men det er en vesentlig forskjell. I nye Renault Twingo finnes nemlig motoren bak - akkurat som i fordums folkevognbobler. Bilen deler for øvrig plattform med neste Smart. Foto: RENAULTVis mer

Renault Twingo får hekkmotor!

Heldigvis er det fortsatt rom for å tenke annerledes i bilverdenen.

Hvor ble det av hekkmotoren? Den var ikke uvanlig i etterkrigstiden, men blant serieproduserte biler i våre dager er det kun Porsche 911 som har motoren bakerst.

Oss bekjent var forrige folkebil med hekkmotor VW-bobla og folkevognbussen.

LES OGSÅ: Her er Reanults moderne elbil.

Også Renault

Men franske Renault har også en tradisjon med folkelige biler med hekkmotor, som den berømmelige 4CV-modellen, og senere Dauphine, Renault 8 og Renault 10.

Siden 60-tallet har det imidlertid vært front- eller midtmotor (Alpine) som har vært gjeldende. Nå hentes imidlertid hekkmotoren frem til heder og verdighet igjen, og det i samarbeid med Daimler-konsernet (moderselskapet til Mercedes).

Nye Renault Twingo og neste Smart-modell deler nemlig plattform, og Twingo blir første bilen på markedet.

Den er det motsatte av Renaults neste prosjekt, nemlig «kongen blant familiefrakterne».

Nye Twingo

KUL ALLEREDE DA: Første generasjon Renault Twingo fremsto som en kul mini-fleksibil da den kom i 1993. Foto: RENAULT Vis mer


Twingo er en sjelden bil å se her til lands, men særlig første generasjon, som dukket opp i 1993, ble svært populær nedover i Europa. Det var noe så sjeldent som en småbil med flerbruksbil-fasong, noe som gjorde den overraskende romslig i forhold til den svært beskjedne størrelsen.

Neste generasjon var adskillig mer anonym, og her er altså tredje modellgenerasjon med Twingo-navnet.

Den er direkte inspirert av konseptbilen TwinRun.

Nye Renault Twingo:

HØY KULHETSFAKTOR: Synes du den ligner Fiat 500, kan vi ikke si oss uenig i det. Men det er en vesentlig forskjell. I nye Renault Twingo finnes nemlig motoren bak - akkurat som i fordums folkevognbobler. Bilen deler for øvrig plattform med neste Smart. Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
KUL ALLEREDE DA: Første generasjon Renault Twingo fremsto som en kul mini-fleksibil da den kom i 1993. Foto: RENAULT


Liten svingradius

Det nærmest revolusjonerende, må vi vel kunne si, er altså at man nå finner motoren bak. Dette skal ifølge produsenten gjøre bilen morsommere å kjøre, samtidig som det visst nok gir bedre mulighet for å utnytte plassforholdene i bilen.

Nye Twingo (og altså neste Smart) får på denne måten svært liten svingradius, noe som gjør den lettere å manøvrere og parkere.

Under literen slagvolum

Vi har ikke fått bekreftet motorisering, men regner med at i det minste den utmerkede tresylindrede 0,9-liters motoren vi har kjørt i nye Clio, vil være å finne i hekken på nye Twingo.

Tredje generasjon Renault Twingo skal avdukes for publikum i Genève den 6. mars.