<b>STORGUTT:</b> Talisman Sport Tourer blir blant de største stasjonsvognene i klassen. Foto: RENAULT
STORGUTT: Talisman Sport Tourer blir blant de største stasjonsvognene i klassen. Foto: RENAULTVis mer

Renault Talisman som stasjonsvogn

Talisman skal utfordre, og blir klasseledende på plass og utstyr.

Tidligere i sommer var vi på presentasjonen av sedanutgaven av Talisman. Likevel er det stasjonsvognutgaven, som Renault kaller Sport Tourer, det knyttes størst forventninger til.

Nå har de sluppet bilder og detaljer om den nye storbilen, og det er liten tvil om at franskmennene har brukt tiden sin godt.

Les mer: Vi har kjørt Renault SUV-en Kadjar

Topp moderne

Nykommeren er ventet til Norge i løpet av første halvår 2016, og vil få forbløffende mye utstyr vi til nå kun har sett i mer luksuriøse premiumbiler.

Blant annet kan den leveres med:

  • 4-hjulsstyring
  • Kjøling og massasje i setene
  • Head-up-display
  • Justerbart understell
Det meste av sikkerhetsutstyr vil den også få i tillegg til en topp moderne multimedia-løsning.

NIVÅFORBEDRING: Renault sikter høyt med langt bedre kvalitetsfølelse enn tidligere. Foto: RENAULT Vis mer



Ifølge Renault Norge antas det at bilen kommer i to utstyrsvarianter, samtidig som bilen kan spekkes opp med ytterligere utstyr.

Les også: 10 populære brukte stasjonsvogner

Er du opptatt av plass kan Talisman Sport Tourer være et alternativ til for eksempel Skoda Superb, VW Passat og Toyota Avensis. Med 4,86 meter lengde er den like stor som Ford Mondeo, og bredden på 1,87 meter gjør den størst i klassen.

ROMSLIG: Bagasjerommet tar fra 572-1.700 liter. Foto: RENAULT Vis mer

Beinplassen i baksetet skal være som på klasseleder Skoda Superb og bredden mellom forsetene skal være bedre enn noen annen konkurrent. Bagasjerommet har plass til 572 liter eller nesten 1.700 liter med baksetet lagt ned.

Plug-in hybrid?

Talisman kommer med til sammen sju motorer (tre bensin og fire diesel). Hvilke som kommer til Norge er ikke avklart.

Det er heller ikke kjent om bilen kommer i en form for ladbar hybrid, men på presentasjonen for sedanutgaven, ble det klart at motorene er svært effektive, og har utslippsnivå ned mot avgiftsvennlige 95 gram CO2 pr. km.

Prisen vil de ikke si noe om foreløpig, men de lover at den skal bli konkurransedyktig.

Ettersom det er usikkert når bilen dukker opp, forventer de et salg på 300-500 biler.