<b>BLIKKFANG:</b> Renault har ikke spart på visuelle effekter når de har designet sin nye R.S. 01. Foto: RENAULT
BLIKKFANG: Renault har ikke spart på visuelle effekter når de har designet sin nye R.S. 01. Foto: RENAULTVis mer

Renault Sport R.S. 01 - spektakulær racer!

Denne var et av trekkplasterne på bilutstillingen i Moskva.

Renault er en stor aktør på det russiske bilmarkedet, både med egne produkter og i egenskap av at de sammen med alliansepartner Nissan, eier den nasjonale bilprodusenten Avtovaz. Produsenten som er mest kjent for merket Lada.

Det er derfor naturlig at de breier seg litt ekstra i anledning bilutstillingen i Moskva, som går av stabelen i disse dager.

Det nærmer seg for øvrig lansering av neste generasjon Renault Espace - og med den lover Renault en diesel-revolusjon.

Lettvekter

Og det gjør de til gagns med den spektakulære raceren vi ser her.

Den er for en stor del bygget med karbonfiber-komponenter og veier dermed mindre enn 1.100 kilo.

Når vi vet at den er utstyrt med en motor basert på den som finnes i nyeste versjon Nissan GT-R, skjønner vi at det er litt av et råskinn vi har med å gjøre.

Renault våger litt mer for tiden - tidligere i år kunne vi fortelle at de lanserer en folkelig bil med noe så sjeldent som motor plassert i hekken - akkurat som i den gode gamle Bobla!

Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
BLIKKFANG: Renault har ikke spart på visuelle effekter når de har designet sin nye R.S. 01. Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT
Foto: RENAULT


GT-R-motor

V6-motoren på 3,8 liter er montert midt i bilen og sender 500 hestekrefter til bakhjulene via en 7-trinns sportsautomat. Bilen vi ser her er beregnet på bane-racing i henhold til den såkalte LMP1-standarden.

Og prisen? Cirka 2,8 millioner kroner - og i og med at den kun er beregnet for banekjøring, tilkommer kun moms og ingen engangsavgift.

Alt for farten

Bilen kan jo minne aldri så lite om en Audi R8, men har tilstrekkelig med Renault-spesifikke attributter til at man ikke tar feil. Den er utstyrt med de nødvendige aerodynamiske elementene til å ha tilstrekkelig med marktrykk og minimere luftmotstand.

Vi har dessverre ingen tall på ytelsene, men ut fra effekt, vekt og aerodynamikk, er det ingen tvil om at det kommer til å gå fort.

Vi vet fra før at Renault Sport-ingeniørene kan sine saker i så måte - de har blant annet tidligere bygget bilen som satte rekord for forhjulsdrevne biler på selveste Nürburgring.