<b>KORT OG LANG:</b> Renault Scenic er den korte versjonen. Grand Scenic, som kommer senere, er den lange.  Foto: Jamieson Pothecary
KORT OG LANG: Renault Scenic er den korte versjonen. Grand Scenic, som kommer senere, er den lange. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Renault Scenic i helt ny drakt

Den satte MPV-klassen på kartet. Kan den gjøre det igjen?

Renault Scenic har fått sin debut på bilutstillingen i Geneve, og bilen er et klart slektsskap til konseptbilen R-Space, som ble vist første gang nettopp i Geneve, allerede i 2011.

MPV-er var i skuddet selv før markedet snudde seg mer mot SUV. Det har lenge fristet å sitte høyt og ha god plass, og det har vært flere alternativer opp gjennom årene som har solgt godt.

LES ALT OM MPV

Visuelle virkemidler

Designsjefen i Renault, Laurens van den Acker, er ikke mindre ambisiøs enn at han forteller at de ønsket å lage en mer moderne og sexy tilnærming til MPV-definisjonen.

Et av virkemidlene er blant de enkleste i verden, nemlig å gi bilen store hjul som standard. 20-tommere blir derfor standard på alle modeller, men legg merke til dimensjonen - 195/55 R20.

Foreløpig er dette en noe uvanlig dimensjon, Renault følger dermed etter BMW i å sette store og smale hjul på en relativt liten bil. BMW gjorde som kjent det samme på i3-modellene.

KJENT STIL: Familieslektskapet er ikke til å ta feil av. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Flere versjoner

Det er nå 20 år og tre generasjoner siden den første Scenic kom på markedet. Om denne fjerde generasjonen noen gang vil komme med firehjulsdrift er foreløpig ikke kjent.

Det var tross alt bare en av de tidligere versjonene som fikk dette, med tilnavnet RX4. Den avgikk tidlig med døden, men markedet har endret seg. Nå etterspør langt flere drift på alle fire.

Det som derimot er kjent er at bilen vil komme i to lengder, Scenic og Grand Scenic. Spesifikasjoner på den lengste modellen, som vi også må anta blir en syvseter, er foreløpig ikke offentliggjort.

FAMILIEBIL MED FAMILIÆRT DESIGN: Fronten har det samme uttrykket som blant annet Kadjar. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Smarte funksjoner

Den ordinære Scenic vil bli 4,41 meter i lengde, og har et bagasjerom som tar imot 572 liter bagasje, før du legger ned bakseteryggene.

Foruten bagasjerommet har Scenic flere lagringsrom rundt om i bilen, og til sammen skal disse romme så mye som 63 liter. På bakseteryggen finner du dessuten en ny utførelse av de flipp-bordene som har stått på de tidligere modellene. Disse vil garantert barna sette pris på. Her finner du også et lite lagringsrom som kan huse en notisblokk eller mobiltelefoner. USB-porter bak gjør at flere kan lade mobile dingser, også i baksetet.

Les om alt utstyret du ikke trenger

Alle bildene:

OPPREIST: Skjermen er oppreist her på samme måte som i Megane og Talisman. Foto: Jamieson Pothecary
DIGITALT: Også instrumentene er en avart av det vi finner i Megane og Talisman. Foto: Jamieson Pothecary
SOM FØR: Ogs denne generasjonen Scenic har fått nedfeldbare bord i seteryggen foran. Legg også merke til det store panoramataket. Foto: Jamieson Pothecary
LITE OVERHENG: Med kort overheng blir det mye rom imellom hjulene. Dette gir god fleksibilitet med tanke på tilgjengelig plass.
FAMILIEBIL MED FAMILIÆRT DESIGN: Fronten har det samme uttrykket som blant annet Kadjar.
LED-LYS: Scenic byr på LED-lys hele veien. Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary
FAMILIEBIL MED FAMILIÆRT DESIGN: Fronten har det samme uttrykket som blant annet Kadjar. Foto: Jamieson Pothecary
KJENT STIL: Familieslektskapet er ikke til å ta feil av. Foto: Jamieson Pothecary
FAMILIEBIL MED FAMILIÆRT DESIGN: Fronten har det samme uttrykket som blant annet Kadjar. Foto: Jamieson Pothecary
TOFARGET: Scenic gjør seg godt i tofarget utgave. Foto: Jamieson Pothecary
KORT OG LANG: Renault Scenic er den korte versjonen. Grand Scenic, som kommer senere, er den lange. Foto: Jamieson Pothecary
BLANDET DROPS: Det er en god miks av nye tanker, blandet med god ergonomi innvendig. Foto: Jamieson Pothecary


Åtte motoralternativer

Det skal ikke stå på utvalget, forteller Renault, når motoralternativene presenteres.
Hele åtte motorytelser blir det å velge blant, med seks diesel-drankere og to bensin. Hvem sa vel at diesel er dødt?

Blant dieselutvalget finner du versjoner fra 95 til 160 hestekrefter, med til sammen tre alternative girkasser. Det er en 6-trinns manuell, en 7-trinns dobbelt-kløtsj automat, og en 6-trinns mer ordinær automat, avhengig av hvilke motor du velger.

BLANDET DROPS: Det er en god miks av nye tanker, blandet med god ergonomi innvendig. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


110-hesteren i dieselleiren vil også komme som en slags mikrohybrid, eller Hybrid Assist, som Renault kaller det. Et 48-volt batteri leverer det lille ekstra du skulle trenge ved igangkjøring og når du ber om litt ekstra krefter. Dette batteriet tar også opp regenerert energi, som omvandles til effekt ut ved bruk.

Det er tydelig at det er diesel som gjelder, ikke bare for de tyske produsentene, men også for de franske. I bensinleiren er det som sagt bare to motoralternativer, på respektive 115 og 130 hestekrefter. Ingen av disse blir å få med automat, ei heller hybrid assist.

I likhet med Renault Talisman og nye Megane vil også Scenic få en stort antall sikkerhetsløsninger, både aktive og passive. 1

Det er naturligvis alt for tidlig å si noe prisene på nye Scenic, men bilen er ventet å komme til landet i løpet av første halvår neste år.

TOFARGET: Scenic gjør seg godt i tofarget utgave. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Dette er målene på Scenic:
Lengde: 441 cm (+4 cm)
Bredde: 186 cm (+2 cm)
Høyde: 165 cm (+1,3 cm)