<b>FÅR KJEMPEFORDELER:</b> Renault Zoe har ikke solgt i store antall hittil, men det håper importøren å endre nå. I tillegg til 25.000 kroners vrakpant, 30 dagers angrefrist og hjemmelader inkludert i prisen, kommer i løpet av neste år gratis tilgang til 600 ladepunkter. Foto: KNUT MOBERG
FÅR KJEMPEFORDELER: Renault Zoe har ikke solgt i store antall hittil, men det håper importøren å endre nå. I tillegg til 25.000 kroners vrakpant, 30 dagers angrefrist og hjemmelader inkludert i prisen, kommer i løpet av neste år gratis tilgang til 600 ladepunkter. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Renault og Fortum gir Zoe kjempefordel

Gratis ladetjeneste for Renault-kunder i ett år på 600 nye ladepunkter. Og lite kø ved laderne.

Det er Renault Norge som har inngått en samarbeidsavtale med Fortum Charge & Drive, om utbygging av et nasjonalt ladenettverk for elbil.

I praksis betyr dette at elbilen Renault Zoe vil bli mye mer attraktiv. Allerede i dag tilbyr Renault 25.000 kroner ekstra i vrakpant mot kjøp av en ny Zoe. Ikke nok med det: Du har 30 dagers angrefrist ved innkjøp - hvilket altså betyr at du kan ha bilen en måned, for så å levere den tilbake hvis du ikke er fornøyd med den.

Stort gjennombrudd

Det skal settes ut 200 ladestasjoner over hele landet med tilsammen 600 ladepunkter, hvilket betyr intet mindre enn en gigantisk satsing. Det betyr et stort gjennombrudd for vekselstrøm-hurtigladere her i landet og gjør også at den totale hurtigladerparken her til lands vil vokse betydelig.

50 er etablert

OGSÅ TESLA: Tesla (her en Model S bak en Zoe), kan også fullt utnytte AC-ladepunkter, i motsetning til de fleste andre elbiler i dag. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Samarbeidet det er snakk om omfatter utbygging og etablering av opptil 270 doble 22-kilowatts og 7,2-kilowatts AC-ladere (vekselstrøm). Det vil være ladestolper med minimum én 22 kW-lader og én 7,2 kW-lader per stolpe. De første 50 er ifølge Renault allerede etablert og klare for bruk. Alle Renault Zoe-kunder vil få tilbud om å benytte nettverket fra 1. november 2014.

Zoe med "medbragt hurtiglader"

Fordelen med AC-ladepunkter er at den ikke inneholder lade-elementet - noe som selvsagt fordrer at elbilen selv har en hurtiglader ombord.

Og det er her Zoe har sin fordel med sin såkalte "kameleon-lader", som kan lade på betydelig høyere kapasitet enn andre elbiler, som har internladere med relativt begrenset kapasitet.

Dette gjør også at AC-ladestolper blir adskillig rimeligere enn andre - typisk 30-40.000 kroner, ifølge Anders Gadsbøll, administrerende direktør i Renault Norge, da vi stilte ham et direkte spørsmål angående dette.

Det er allerede for få ladepunkter til elbilene

Lite kø

Gadsbøll legger overfor oss ikke skjul på at en av motivasjonene bak prosjektet er å lokke flere kunder til Renault, blant annet på bakgrunn av at disse i langt større grad vil slippe å stå i ladekø sammen med andre bilister, i tillegg til fordelen med gratis lading. Det kan komme godt med - for det nærmer seg enkelte steder "ladekrigstilstander" i storbyene her i landet.

De fleste før neste sommer


I tillegg er en avtale mellom Kiwi, Nissan og Renault signert. Denne avtalen gir alle Nissan- og Renault-kunder tilgang til 22-kilowatts og/eller 43-kilowatts AC-lading. Disse kommer i tillegg til de tidligere omtalte laderne.

Innen sommerferien 2015 skal et større antall slike ladere være etablert, noe som altså gir Renault Zoe-kunden tilgang til minst 175 lokasjoner med minst 600 ladepistoler.

Les mer om elbil på DinSide

Hjemmelader inkludert

Det var i vår Renault lanserte sin kompakte elbil Zoe, som vi synes var vellykket på de fleste punkter - med et viktig unntak - der man kun har tilgang til det fortsatt dominerende IT-strømnettet må man ha en veggboks for å få ladet Zoe - som har en litt for avansert ombordlader for dette nettet. Heldigvis tilbys kundene denne boksen inkludert i bilens pris. Det betyr at per i dag får kundene kostnadsfritt en 3,6-KW hjemmelader montert ved kjøp av ny Renault Zoe.

Mot et tillegg på 10 000 kroner kan denne oppgraderes til en 11-kilowatts hjemmelader dersom det elektriske systemet som er inetallert i huset kan takle det.

NYESTE ELBILTEST: Kia Soul EV

Hittil begrenset


Men det at bilen ikke er beregnet for IT-nettet utgjorde inntil nylig en begrensning for lading ved stikkontakter utenfor hjemmet der stømnettet er av IT-typen. Nå tilbyr imidlertid Renault en adapter som også gjør det mulig å lade fra andre stikkontakter på IT-nett.

Også andre elbiler, MEN...

Og hva så med andre elbiler? Jo, elbilene fra Nissan, Volkswagen, BMW, Kia etc. vil i motsetning til Renault Zoe bruke minst fire timer, da de kun har begrenset AC-lademulighet. Tesla kan også dra nytte av dette lade-nettverket, men da Teslas batterier nesten 3 ganger så store som Renault Zoes, kommer Teslaen likevel til å måtte stå og lade i mange timer før den er full.

Fremdriftsplan kommer

En egen webside med en konkret utbyggingsplan, samt allerede eksisterende ladere, vil ifølge Renault og Fortum bli etablert og presentert offentligheten innen utgangen av desember måned i år. De presiserer imidlertid allerede nå at minst 125 lokasjoner, med minst 500 ladepistoler vil være etablert og klar for bruk for Renaults kunder innen sommerferien 2015. Dette altså i tillegg til de 50 som alt er etablert.

HÅPET STIGER: Med de nylig innførte fordelene har Renault håp om å få sollgt betydelig fler eksemplarer av elbilen Zoe Z.E. (Her fra lanseringen på Bislett i vår). Foto: KNUT MOBERG
OGSÅ TESLA: Tesla (her en Model S bak en Zoe), kan også fullt utnytte AC-ladepunkter, i motsetning til de fleste andre elbiler i dag. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
FÅR KJEMPEFORDELER: Renault Zoe har ikke solgt i store antall hittil, men det håper importøren å endre nå. I tillegg til 25.000 kroners vrakpant, 30 dagers angrefrist og hjemmelader inkludert i prisen, kommer i løpet av neste år gratis tilgang til 600 ladepunkter. Foto: KNUT MOBERG
VELETABLERT: Fortum Charge&Drive er en solid aktør på hurtiglader-markedet. Foto: FORTUM