Renault Mégane med sportsdiesel

Renault gjør som Volkswagen og tilbyr en sportslig modell også med dieselmotor. Mégane Renault Sport finnes allerede med en 2,0-liters bensinturbo på 225 hester, men nå kommer den i tillegg med 2,0-liters dieselmotor.

Motoren har allerede eksistert en stund i den store flerbruksbilen Espace hvor den også byr på gode prestasjoner. Når motoren med 175 hestekrefter og 360 newtonmeter plasseres i den betydelig lettere Mégane, bør fartsressursene bli solide uten at Renault oppgir noen tall i denne omgang. Litt merkelig er det at toppeffekten nås allerede ved 3750 omdreininger i minuttet. Maks moment er på plass ved 2000 omdreininger. Motoren er kombinert med en manuell sekstrinnskasse. Forbruket er oppgitt til 0,65 liter per mil på blandet kjøring med et tilhørende CO2-utslipp på 172 gram per kilometer.

To chassisalternativer

Vis mer

Renault Mégane med sportsdiesel

  1. Store bilder


Når Renault Sport setter sin signatur på en Renault-modell, innebærer det mer enn en stor motor. Chassiset er hentet fra Mégane Renault Sport i bensinversjon. Det lover godt med tanke på at denne modellen har fått mye skryt for gode kjøreegenskaper. For de med virkelig seriøse sportsambisjoner er også et Cup-chassis med et enda stivere oppsett tilgjengelig. Dette tilvalget medfører muligheten til å skru av det standardmonterte ESP-systemet. I tillegg har bremsene blitt oppgradert og de ventilerte frontskivene måler nå 312 millimeter. Kunder kan velge mellom 17- og 18-tommers felger med dekk i dimensjonene 225/45 eller 225/40.

Sportslige detaljer

Utvendig er dieselversjonen identisk med bensinvarianten med unntak av en takspoiler som faller bort på Mégane dCi. Interiøret preges av dype sportstoler og detaljer som aluminiumspedaler og sportsratt i skinn.

Renault Mégane Renault Sport dCi skal vises på bilutstillingen i Genéve tidlig neste måned. Salget starter i april.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder