Foto: Renault
Foto: RenaultVis mer

Renault Mégane Coupé: VW Scirocco får en konkurrent

Renault er tilbake - riktignok uten egentlig å ha vært helt borte.

Renault, en av de største europeiske bilprodusentene, har salgsmessig vært i en bølgedal som har vedvart de siste fire-fem årene her i Norge. Det er to og et halvt år siden dagens generasjon Renault Mégane ble lansert. Det er blitt solgt forsvinnende få av dem her i landet, og det er i grunnen urettferdig, for som vi konstaterte da vi prøvekjørte den den gangen, er det en fullverdig konkurrent til VW Golf og de andre bilene i kompaktklassen.

Tøffe tak

Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
FÅR NY MOTOR: Renault Mégane (bildet), vil få den nye biturbo-dieselen. Foto: RENAULT
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault

Grunnet problemer med å lande på en stabil importstruktur for Renault har det tatt lang tid før Mégane-familien ble fullstendig her i landet. Etter at Renault selv overtok importen fra Volvo ved inngangen til 2008 fortsatte bare salget å dale tross nye og kvalitetsmessig forbedrede produkter. (Les for eksempel her vår test av nye Laguna). I september i fjor overtok Motor Gruppen, som for tiden har stor suksess med Mitsubishi, importen av det franske bilmerket og tydeliggjør nå at ønsket er å få Renault ut igjen av skyggen. Foreløpig kan det se ut som om det går rette veien - salgstallene er i kraftig fremgang, riktignok fra ekstremt lave nivåer.


Komplett familie

Da er det kanskje ikke så dumt å lansere en såpass karaktersterk bil som Mégane Coupé nå på våren. Det er slik man så smått kan begynne å bygge opp et fornyet image. Kupéen utfyller således kabriokupéen "Mégane Coupé Cabriolet" som en mer sporty og ungdommelig variant av den riktignok spenstig designede men likefullt "fornuftige" femdørs Mégane kombikupé. For ikke å snakke om de familieorienterte fleksibilene basert på samme plattform, Scénic og Grand Scénic.

Fra 245.000 kr

Denne innstegsprisen virker langt fra avskrekkende. Renault Mégane Coupé er ifølge Renault en sportslig, moderne bil med karakter. Ifølge Renault er den utstyrt med sportsunderstell som standard. Vi ser frem til å prøvekjøre den for å verifisere at den dynamisk sett lever opp til dette. I mellomtiden konstaterer vi at den har en enda mer dynamisk linjeføring enn Mégane med fem dører. Nivået på standardutstyr er bra, med 16-toms aluminiumsfelger, to-soners automatisk klimaanlegg, tåkelys foran, skinntrukket ratt og girkule, regnsensor og fartsholder (Cruise Control) med hastighetsbegrenser.

Godt tilpasset motorisering

I Norge presenteres kupéen med en 1.4 turbomotor som yter 131 hestekrefter, på bensinsiden. De som ønsker diesel kan velge den erfaringsmessig utmerkede 1.5 dCi-motoren i sin ganske så spreke 110-hestersversjon. CO2-utslippet på sistnevnte er begrenset til 114 gram per kilometer. Dette er ikke noen racere, men burde oppleves som kvikke nok for de fleste. Dette er "folkesportsbiler" som kan sammenlignes med innstegsversjonene til VW Scirocco eller eksempelvis Volvo C30 med R-design som vi testkjørte nylig.

Koreanerne er også til stede i segmentet med nylig introduserte Hyundai Veloster. Hvem sa at rimelige kompaktbiler behøver å være kjedelige?