Renault Megane Sport: Dyret!

Når bilfabrikkene tar frem en bitteliten bil og en kjempemotor, blir det action. Det er i høyeste grad tilfelle med med Megane Sport.

Renault Megane Sport: Dyret!

  1. Store bilder


TOULOUSE (DinSide Motor): Markedets kuleste småbil heter Clio V6. Den har vi kjørt før. Et fyrverkeri av en småbil med treliters V6-motor montert inne i kupeen. Megane Sport har motoren på vanlig plass, men er utstyrt med turbo, og ytelsene er overveldende. Fartsgrensene i Frankrike er 130 kilometer i timen, men det må en bane til for at vi skal få brukt denne bilen skikkelig. Renault sa selv at det er umulig å ta ut ressursene i denne bilen på vanlig vei, og det har de rett i. Vi blir fort geleidet inn på lukket område hvor vi kan boltre oss uten andre bekymringer enn å holde oss på asfalten.

Modifisert

Megane Sport skiller seg mye fra de andre modellene. Hvis vi begynner foran finner vi en veldig kraftig støtfanger med to tåkelys helt ute på siden. Det gjør fronten veldig bred. Det samme gjelder bak hvor to eksosrør peker rett ut på hver side. Den har også en liten spoiler på taket over bakruten. 18-tommers felger med dekk i dimensjonen 225/40-18 ruver under skjermene. Interiøret er også frisket opp med dype bøtteseter, lakkerte ringer rundt instrumentene og aluminiumspedaler. Du kan også få sikkerhetsbelter i bilens farge.

Turbomaskin

Motoren er mer enn sterk nok for en bil kompaktklassen. Det er en toliters motor med fire ventiler per sylinder som yter 225 hestekrefter ved 5.500 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er 300 newtonmeter ved 3.000 omdreininger i minuttet. Vi snakker også om en dreiemomentskurve som er veldig flat. 90 prosent av styrken i motoren er tilgjengelig mellom 2.000 og 6.000 omdreininger. Dette merkes også når vi kjører bilen. Motoren trekker som en bjørn og har ikke den brå overgangen mellom "ingen effekt" og "full effekt" som mange turbobiler har. Den trekker helt jevnt og uavbrutt gjennom hele turtallsregisteret. Kreftene fordeles gjennom en sekstrinns girkasse og ut til forhjulene. 100 kilometer i timen passeres på 6,5 sekunder og toppfarten er 236 kilometer i timen.

På banen

For at vi skulle få kjenne skikkelig på hvordan bilen takler råkjøring ble vi sendt ut på en bane. Banekjøring er like moro hver gang, og selv om det elektroniske stabilitetsprogrammet ikke vil være deaktivert over cirka 50 kilometer i timen fikk vi brukt mesteparten av det som bor i bilen. Motoren imponerer selvfølgelig med sine langbeinte egenskaper, men vi blir også meget imponert over Brembo-bremsene som fungerte utmerket runde etter runde. Det var ikke mye tegn avtagende effekt. Den er også stabil og lett å kontrollere under kraftig nedbremsing fra høye hastigheter. Veigrepet er også så bra at sidevangene nesten gjorde vondt i ribbeina.

Prisen på bilen er ikke fastsatt, men i fjor sommer testet vi Ford Focus RS som er en bil i samme gate med 215 hester. Den kostet da i 2003 461.000 kroner, og Megane Sport bør nok ikke koste så veldig mye mer enn det. Tidspunktet for når den er tilgjengelig i Norge er heller ikke fastsatt.

Store bilder finner du her

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder