Vis mer

Renault Megane R.S.

Nå lanseres den raskeste gatebilen fra Renault noensinne.

Neste uke lanserer Renault sin raskeste gatebil noensinne, en Renault Mégane R.S. 265 Trophy. Bilen går rett i klinsj med de andre bilene i klassen, som VW Scirocco, Hyundai Veloster, og Opel Astra GTC. Renault selv peker ut Scirocco R som direkte hovedkonkurrent.

R.S. må vite

Med etternavnet R.S. forstår alle med et snev av interesse for Renault at det er snakk om en bil som er tunet av Renaultsport. Dette er den avdelingen hos den franske bilprodusenten som virkelig jobber med de morsomme tingene, og de har alltid fått masse kreditt for alltid å ha gjort en fabelaktig jobb. Om de lykkes også denne gangen gjenstår å se, men hvorfor skulle de ikke det?

Små endringer

Vis mer


Bilen er i utgangspunktet bare en oppgradert versjon av den som i dag har vært på markedet. Likevel er den oppjustert nok til å bli en raskere bil. De ordinære 250 hestekreftene er her blitt til 265. Dette har redusert akselerasjonen til 100 km/t fra 6,1 til 6 blank, og toppfarten er økt fra 249 til 253 km/t. Foruten effektøkningen på 15 hk er dreiemomentet økt med 20 Nm, til 360 Nm. Mesteparten av disse endringene er gjort ved å øke turbotrykket med 0,2 bar, opp til totalt 2,5 bar. I tillegg er innsuget endret for å takle luftmengde, lufttransport og temperaturendringene.

Mégane finnes i en mer ordinær utgave

Begrenset antall

Ingen av endringene vil gjøre store forskjeller, annet enn i sjelen til de som allerede har den som nå blir forgjengeren. Renault garanterer samtidig et begrenset antall biler av den nye versjonen til 500 biler. Vi vet at 50 av disse er dedikert England, så vi andre må dele på de resterende 450. Dette er biler som i utgangspunktet er ment å være rimelige gateracere for den yngre garde, og i England er bilen priset til vel 245.816 kroner, med dagens kurs. I Norge ville dette blitt en bil til over 600.000 kroner. Sånn blir det når regjeringen mener Norge skal redde verden alene.


Utstyr som bonus

Ok, endringene i motor og ytelser er kanskje ikke så store, men det er mer å hente. Blant annet har bilen fått et oppgradert interiør, med Recaro stoler med gule detaljer, og gule setebelter. Hver bil er dessuten nummerert. Alle Renault Mégane R.S. vil leveres med Bridgestone Potenza RE050A dekk. Disse finner du også på et stort antall av dagens supersportsbiler. For å gjøre bilen enda mer komplett som en skoleracer har Renault stivet opp chassiset med stivere dempere og fjærer, sterkere stabilisatorstag, og bremser fra Brembo. Bilen har også mekanisk differensialbrems for å bedre grepet når det går unna som verst.

Mégane R.S. lanseres under ”World Series by Renault” på Nurburgring neste uke.

Dette er hovedkonkurrente:

VW Scirocco
Opel Astra GTC
Hyundai Veloster
Kia ProCeed