<b>NESTE ESPACE:</b> Den nye motoren vil antakelig passe denne store familiefrakteren bra. Nylig lekkede bilder som visstnok skal være fra et patentkontor, viser at neste Renault Espace blir svært lik konseptbilen Renault Initiale Paris (bildet), som ble vist på bilmessen i Frankfurt i fjor. Foto: RENAULT
NESTE ESPACE: Den nye motoren vil antakelig passe denne store familiefrakteren bra. Nylig lekkede bilder som visstnok skal være fra et patentkontor, viser at neste Renault Espace blir svært lik konseptbilen Renault Initiale Paris (bildet), som ble vist på bilmessen i Frankfurt i fjor. Foto: RENAULTVis mer

Renault lanserer ny diesel-revolusjon


Det jobbes iherdig ved de franske tegnebrettene om dagen. Resultatet er en ny kruttsterk 1,6 diesel motor.

Av: Tommy Simon Norum

Renault driver ikke bare med elbilen Zoë) om dagen, selv om de faktisk er Europa-ledende på det området. Nå har de utviklet en ny, forholdsvis liten, dieselmotor. I utgangspunktet hørtes 1,6 liter diesel gørrkjedelig ut. Men i Europa holder fortsatt diesel-bilene salgstallene oppe.

Renault kommer nemlig med en ny dobbelturbo motor som skal bli tilgjengelig i alle modellene fra Mégane og oppover. Den noe mindre Clio av fjerde generasjon klarer seg på sin side fint, som vår test viste, med en 3-sylindret 0,9-litersmotor på 90 hestekrefter!

Uansett, 1.6 biturbo er gode nyheter for diesel-kundene her oppe på berget.

Siden store motorer blir dynget ned i avgifter, kan denne 1,6 literen på 160 hester og 380 newtonmeter bli et alternativ. Dette er relativt spektakulære tall for en motor med såpass lite sylindervolum.



Les vår test av nye Renault Captur her.

Turbo hele veien


Problemet med turbo er at desto større turboen er, jo mer turtall og fart på eksosen trenger den for å gi full effekt. En liten turbo gir derimot effekten tidlig, men flater ut når turtallet blir høyt nok.

Derfor er teknikken Renault lanserer i sin dieselmotor genial, selv om det ikke er noen ny oppfinnelse. Den lille turboen begynner, og den store tar over.
Andre biler med denne turbo-løsningen er BMW X1.

FÅR NY MOTOR: Renault Mégane (bildet), vil få den nye biturbo-dieselen. Foto: RENAULT Vis mer


Med andre ord har du turbokrefter gjennom hele turtallsregisteret. Patentet er velkjent på blant annet store dyre sportsbiler, men at dette blir tilgjengelig i dieselbiler ment for hverdagsbruk er smått revolusjonerende, og vi tror at flere bilprodusenter vil kaste seg på trenden.

Renault vil nok få stor nytte av den, både i mellomklassebilen Laguna av neste generasjon, den mindre Mégane, som også nærmer seg slutten på sin livssyklus, samt flerbruksbiler som Scénic / Grand Scénic og selve kongen, som blir neste generasjon Espace.



Lover mindre forbruk

Renault sier den nye motoren skal gå 25 prosent billigere enn en normal toliters-motor. Den skal også få bedre gassrespons, og det øynes håp om at denne motoren blir en ny folkeracer, som kan plukke opp stafettpinnen etter gamle Renault 5 turbo.