Renault Kangoo Maxi er en av tre elektriske Kangoo som kommer på markedet høsten 2012.
Renault Kangoo Maxi er en av tre elektriske Kangoo som kommer på markedet høsten 2012.Vis mer

Renault Kangoo blir elbil

Franskmennene sliper knivene, og skal ta markedsandeler. Men hvordan?

Til nå har det kommet elbiler som i første omgang har hatt nok med å overbevise kjøperne om at de faktisk duger som biler. I løpet av 2012 kommer det også elbiler som vil ha en større nytteverdi enn bare det å frakte to personer til og fra jobben. Vi tror at mange nå likegodt kan skaffe seg en ladestasjon hjemme, først som sist.

Leie, kjøpe, eller begge deler?

Satser hardt

Renault er i startgropa for en storstilt satsing på elbiler. Hele fire biler skal lanseres innen kort tid, selv om ikke alle kommer til Norge. Bilene varierer fra å være skikkelige godbiter til å være helt uten interesse her hjemme. I september 2012 ruller de første bilene inn på norsk jord.

Bilene i sortimentet vil blant annet være den lille og morsomme Twizy, en sjarmør av et kjøretøy som vi her i DinSide mener det bør være et stort marked for her til lands. Importøren er helt enig, men det er foreløpig uklart om Renault i Frankrike er enig nok til å sende noen opp til vårt hjørne av verden.

Kaldt klima

Mye av unnskyldningen ligger i vårt kalde klima, mens det antagelig handler like mye om produksjonskapasitet. Den kommer helt sikkert til Danmark, men også svenskene er veldig interessert i den lille tassen. Twizy vil kunne leveres i to versjoner. Den ene vil være registrert som en motorsykkel du kan kjøre på ordinært førerkort for bil. Twizy 45 vil være satt opp til en toppfart på 45 km/t, og går da under samme regler som en moped.

Elbilene raser i pris

Zoe, som Leaf

En bil som vi vet kommer er Zoe, en bil som i stor grad er basert på Nissan Leaf. Den er et familiemedlem fra alliansen mellom Nissan og Renault, men dessverre tar det tid før Renault får denne opp og stå.

Da gjenstår den viktigste bilen i Renualts satsing. Den blir aldri kjent for å være blant selskapets mest sexy produkter, men skårer desto høyere på rangeringen over de mest praktiske. Renault Kangoo kommer til å bli pizzaracernes førstevalg, om importøren får det som de vil. Og det er ikke uten grunn.

En bil for Norge

Kangoo ZE (Zero Emission) kan fås i flere konfigurasjoner. Enten som ren varebil, eller som personbil. Deretter finnes også Kangoo Maxi, en bil som selges som 5-seter. Sistnevnte blir en bil som i tillegg til de fem setene også får svimlende god bagasjeplass, med et bruksområde deretter så lenge du holder deg innenfor den rekkevidden du har til rådighet.

Like stort batteri

Batteriene i Kangoo er på 22 kWt, samme kapasitet som i Fluence, og skal holde til 17 mil kjøring. Motoren leverer 60 hk og 229 Nm, noe som ikke gjør den nevneverdig rask, men likevel frisk nok.

Rent fysisk er det lite som tyder på at Kangoo ZE har en spesiell drivlinje, for både innvendig og utvendig er den helt lik sitt opphav med forbrenningsmotor. De eneste synlige forskjellene ligger i instrumentene og på ladekontakten. Også kjøreegenskapene er som på dens bror.

Renault Kangoo Maxi er en av tre elektriske Kangoo som kommer på markedet høsten 2012.
Foto: Fred Magne Skillebæk
Førermiljøet i Renault Kangoo Z.E. er nylig oppgradert - det er oversiktlig og gir elbilføreren den vesentlige informasjon om gjenværende rekkevidde, ladestatus og lignende. Foto: Fred Magne Skillebæk
Kangoo Z.E. har selvfølgelig spesifikk elbil-instrumentering. Foto: Fred Magne Skillebæk


Gedigen plass

Bagasjerommet i Renault Kangoo ZE er også identisk med dens opphav. Batteriet er lagt under gulvet, som ikke er høyere enn ellers. Det betyr at du fortsatt har en lav lastehøyde og et helt flatt og praktisk gulv for god og enkel lasteevne. Uavhengig av hvilken modell du velger, så kan du laste opp til 650 kg nyttelast i Kangoo ZE. Så kommer overraskelsen, for den elektriske Kangoo kan også dra henger, riktig nok begrenset oppad til 374 kg. Det er likevel en begynnelse for en elbil.

Nye tanker

Kangoo selges etter Renaults nye forretningsmodell, hvor brukeren kjøper bilen og leaser batteriene. Dette har klare fordeler, som vi tidligere har skrevet om. Først og fremst i forhold til spørsmålene rundt batterienes holdbarhet, men også i forhold til nye teknologier. Dette betyr også at det ikke trenger koste mange kronene å kjøpe en Kangoo, ettersom den selges uten avgifter. Priser er ikke klare, men den går i Europa for øvrig for pris fra 22.000 euro, og batterileien er 72 euro per måned. Det tilsvarer omtrent en tank med bensin.

Ikke for Norge

DinSide har også prøvekjørt Renault Fluence, en forvokst Megane sedan. Det er allerede bestemt at denne ikke kommer til land med kaldt klima, deriblant Norge, men fortvil ikke. Fluence ZE er ikke en bil for det norske markedet uansett. Her til lands selges det knapt sedaner, og i hvert fall ikke i dette størrelsessegmentet. Når bilen i tillegg er blitt upraktisk på grunn av plasseringen av batteriet, så er bilen i våre øyne spilt ut på sidelinjen.

Renault Fluence ZE kommer ikke til Norge. Statistikken forteller uansett at sedaner i denne klassen selger dårlig. Vis mer


Fluence er nemlig satt opp for hurtigskifte av batteriene på egnede stasjoner. Kjør inn, skift batteriene, og kjør videre tre minutter senere. Løsningen er under utprøving, blant annet i Danmark. Dette gjør at batteriene er plassert som en diger boks i bagasjerommet, og den tilsynelatende praktiske bilen er gjort om til en mellomstor sedan uten nevneverdig bagasjeplass.

Mer på vei

Elbilenes inntog er for alvor kommet i gang, og i tiden som kommer vil biler av sorten lanseres i stadig hyppigere takt. Vi ser også at det legges større vekt på bruksområdene etter hvert, og at ikke alt bare handler om rekkevidde. Etter hvert som flere og flere kjøper en elbil vil også fortroligheten blant oss kunder bli større. Kangoo får også flere konkurrenter, som snart er på vei. Den aller største blir kanskje Ford Transit Connect, Fiat Doblo Micorvelt, og Citroën Berlingo Venturi.

Elbilen er kommet for å bli, og det er forbrukerne som bestemmer hvor raskt den skal innta markedet. Det er bare å skaffe seg en ladestasjon på veggen hjemme, først som sist.