<b>VIKTIGSTE MODELL PÅ LENGE:</b> Toppsjefen selv, Carlos Ghosn, viser stolt frem sin nye baby. Nå har han to biler i denne svært viktige klassen: Nissan Qasqai og Renault Kadjar. Renault var fraværende fra denne bilklassen. Foto: KNUT MOBERG
VIKTIGSTE MODELL PÅ LENGE: Toppsjefen selv, Carlos Ghosn, viser stolt frem sin nye baby. Nå har han to biler i denne svært viktige klassen: Nissan Qasqai og Renault Kadjar. Renault var fraværende fra denne bilklassen. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Renault Kadjar avduket

Folkesuven med det underlige navnet, kan være akkurat den modellen Renault trenger.

Den franske bilprodusenten Renault seiler i medvind for tiden. Etter å ha gjort en innsats for bedre kvalitet, som omsider begynner å gi uttelling med stadig bedre plasseringer i Autoindex-undersøkelsen til NAF, satset de på ny og mer dynamisk design. Og også det ser ut til å fungere bra.

Vokser kraftig i Norge

Renault hadde nemlig et meget godt år i Europa i fjor, med en økning av salget godt over snittet. Kanskje mer interessant for oss: Også i Norge har markedsandelen økt kraftig, riktignok fra et svært lavt nivå, og gir grunn til optimisme.

Dette er takket være tre biler:

  • Nye Renault Clio, den første med ny og aktuell design og toppmoderne motor,
  • Elbilen Renault Zoe, som nå også har blitt kompatibel med det norske IT-strømnettet,
  • og lillebroren til Kadjar - Captur (som vi også har testet).
  • FAMILIE: Vi ser konturene av en ny Renault-identitet nå som Kadjar følger opp designspråket fra Captur. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


    Satser friskt

    Og bedre skal det bli, skal vi tro signalene denne nye modellen sender ut. Vi overvar avdukingen av bilen i Paris i dag og det var toppsjefen selv, Carlos Ghosn, som sto for den første visningen av den første moderne folkesuven Renault har utviklet. Eller crossoveren, som de selv kaller den.

    Den vil konkurrere med de kompakte folkesuvene, og deriblant Nissan Qashqai, som jo har hatt stor suksess i Norge. Kadjar er 445 centimeter lang og 184 centimeter bred. Med sin høyde på 160 centimeter rager den akkurat passe høyt.

    Dette er den viktigste modellen fra Renault på flere år, særlig i et marked som det norske.

    EN GLEDENS DAG: Anders Gadsbøll (bildet),administrerende direktør i Renault Norge, tror Kadjar vil gi Renault fornyet kraft og tyngde i det norske markedet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


    Ny giv i Norge

    Så mye mer fikk vi ikke vite - dette var en forhåndsvisning av bilen - men Kadjar er en ny bil som ser ut til å passe perfekt til dagens nybiltrend i Norge.

    Det er også en bil som vil ha muligheten til å endre merkets image til det bedre hvis den holder det kvalitetsnivået Renault etterhvert har opparbeidet seg på sine øvrige biler.

    RYDDIG: Interiøret er ikke spennende, men det ser funksjonelt og oversiktlig ut. Vi fikk ikke se det - men slik skal det bli. Foto: RENAULT
    TIDSRIKTIG: Folkesuv eller crossover: Linjene på nye Kadjar er helt tidsriktige. Foto: KNUT MOBERG
    RUNDE FORMER: Renault Kadjar legger seg på den myke linjen som den større Mazda CX-5. Foto: KNUT MOBERG
    FAMILIE: Vi ser konturene av en ny Renault-identitet nå som Kadjar følger opp designspråket fra Captur. Foto: KNUT MOBERG
    HØYREIST: Krysning mellom personbil og SUV - Kadjar har 19 centimeter bakkeklaring. Foto: KNUT MOBERG
    RUNDE FORMER: Renault Kadjar legger seg på den myke linjen som den større Mazda CX-5. Foto: KNUT MOBERG
    KOMPAKT: Kadjar kan konkurrere med konsernbror Nissan Qashqai. Lengde: 445 centimeter. Foto: KNUT MOBERG
    EN GLEDENS DAG: Anders Gadsbøll (bildet),administrerende direktør i Renault Norge, tror Kadjar vil gi Renault fornyet kraft og tyngde i det norske markedet. Foto: KNUT MOBERG
    VIKTIGSTE MODELL PÅ LENGE: Toppsjefen selv, Carlos Ghosn, viser stolt frem sin nye baby. Nå har han to biler i denne svært viktige klassen: Nissan Qasqai og Renault Kadjar. Renault var fraværende fra denne bilklassen. Foto: KNUT MOBERG
    FORNØYD: Toppsjefen i Renault Nissan-alliansen, Carlos Ghosn, mener den nye modellen gir produsenten store muligheter i markedet. Foto: KNUT MOBERG
    TEGNEREN: Alain Lonay (bildet), er designeren med ansvar for Renault Kadjar. Foto: KNUT MOBERG


    Den ser nemlig kul ut, den har moderne og dynamisk design og den representerer en ny type satsing fra Renault i den hurtigst voksende bilklassen ikke bare i Europa, men også i verden, nemlig crossover-segmentet, som vi ofte kaller folkesuvene.

    Komplett pakke: Her er alle folke-SUV'ene på ett brett

    Kan bli konkurransedyktig

    Uten at det ble sagt fra Renaults side, vil den ganske sikkert bli utstyrt med 1,5 dCi-motoren på 115 hester som vil kunne gi en meget attraktiv pris når den kommer på markedet til sommeren.

    Og navnet, da? Vel, uten at Renault nevner det noe sted i sitt pressemateriell, er det navnet på et persisk (iransk) dynasti som regjerte før 1925. Forstå det den som kan.