Interiøret i Renault Grand Scénic: Praktisk, romslig og fleksibelt. Foto: Renault
Interiøret i Renault Grand Scénic: Praktisk, romslig og fleksibelt. Foto: RenaultVis mer

Renault Grand Scenic fornyet

I januar lanserer Renault den fornyede Scenic-serien - fleksilederen i Europa.

Halvveis (omtrent) i de fleste bilmodellers livssyklus kommer det vanligvis en såkalt "facelift" eller "restyling" - med andre ord en midtlivsoppdatering. Så også med Renault Scénic og dens syvseters versjon, Grand Scénic, Europas mest solgte biler i fleksibil-segmentet med over 400.000 eksemplarer siden dagens generasjon ble lansert i 2009. (I Norge er for tiden lederne på dette markedet Volkswagen Touran, Ford C-Max og S-Max og Peugeot 5008.) I alt 3,9 millioner Scénic/Grand Scénic har funnet eiere siden den første kom på markedet i 1996.

Miljøtenkning

Det dreier seg ikke i hovedsak om visuelle endringer denne gang, men om teknologi- og utstyrsoppgraderinger samt mer drivstoffeffektive motorer. Dette gir reduksjon i utslipp - helt ned til 105 gram CO2 per kilometer ifølge produsenten, hvilket er meget bra i denne kategorien.

Vi har nylig testet dagens utgave. Les vår test av Renault Grand Scénic her.

2012-kolleksjon

Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Interiøret i Renault Grand Scénic: Praktisk, romslig og fleksibelt. Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault

Renault kaller den fornyede modellrekken for "Collection 2012" og den kommer på markedet over nyttår. Både front og hekk er noe oppdatert med nye lykter og de etterhvert uunngåelige LED-lysene som kjørelys foran. Interiøret har samme, oversiktlige layout som tidligere, men får muligheten for andre fargevalg, andre stoffvalg for setene - eventuelt en ny skinn/alcantara-pakke. Dessuten får kjøpere muligheten til å velge en oppgradering til Bose-lydanlegg som tidligere bare var tilgjengelig på en spesialutgave.


Automatisk nedblending

Av annet utstyr som kommer på Scénic og Grand Scénic (og som blir stadig mer utbredt blant vanlige familiebiler) kan nevnes bakkestart-assistent og "Visio System", som inkluderer vinglevarsler (lydsignal hvis bilen forlater kjørebanen uten at føreren har gitt tegn), samt automatisk blending/nedblending av hovedlysene.

Ned med utslipp

Men det er altså de nye motorene, som skal få ned snittforbruk og -utslipp på Scénic-serien, som utgjør den mest dyptgripende nyheten. Det er to nye kraftkilder som har fått betegnelsen "Energy" som introduseres i januar - flere vil komme til.

De to første er dieseldrevne motorer med 1,6 liter slagvolum og henholdsvis 110 og 130 hestekrefter. De erstatter dermed 1.5 dCi på 110 hk og 1.9 dCi på 130 som eksisterer i dag. Samtidig som de tilbyr mer dreiemoment loves det lavere forbruk, henholdsvis 0,41 og 0,44 liter per mil ved blandet kjøring - og 105 gram CO2 respektive 114 gram.

Også bensin

Fra våren kommer også en Energy-motor som går på bensin - den nye 1,6-literen på 115 hestekrefter skilter med en reduksjon i forbruk på 20 prosent og CO2-utslipp begrenset til 135 gram per kilometer.

Fornyede Renault Scénic og Grand Scénic skal lanseres på de europeiske markedene i januar 2012.