Renault fornyer Mégane-familien

Nye motorer står på programmet når nå Mégane i alle seks karrosserivarianter kommer i ny utførelse. Særlig dieselsiden blir forsterket.

Renault fornyer Mégane-familien

  1. Store bilder!


"Berserk linjeføring", sa vi da siste generasjon Renault Mégane startet sin karrière her i landet tidlig i 2003. Vi merket oss samtidig at det var første kompaktbil som fikk fem stjerner i Euro-NCAPs kollisjonstester og atpå til ble kåret til årets bil 2003.

Europeisk storselger

I Norge ligger Mégane på 30. plass på salgslistene etter de første 10 månedene av 2005 med 1.525 eksemplarer, noe som faktisk er en liten økning fra i fjor. I Europa har tallene imidlertid gått ned - selv om de ikke er noe å skamme seg over (290.000 solgte biler så langt i år mot 348.000 under tilsvarende periode i fjor). Mégane, flankert av Scenic/Grand Scenic som det selges rundt en kvart million av i året, gjør altså Renault til en av storselgerne i kompaktklassen i Europa.

Seks karrosserivarianter

Det hjelper selvfølgelig å kunne tilby hele seks karrosserivarianter: femdørs kombi, tredørs kombi (med en egen kupé-stil), sedan, stasjonsvogn, kupé-kabriolet og Mégane Renault Sport. Når det gjelder de to Scenic-variantene regnes de i dag som en modell for seg. Mégane er i dag midtveis i sin livssyklus og det er tid for oppgradering av en design som publikum etter hvert har fått tid til å venne seg til.


Beskjeden ytre oppgradering

Mégane fremstår dermed ikke lenger som "berserk" i sitt designspråk, selv om den fortsatt er umiddelbart gjenkjennelig. Ansiktsløftningen endrer ikke grunndesignen, men oppdaterer den. I praksis betyr det at fronten er blitt mer harmonisk med nye, teknologisk oppdaterte lykter hvis hellende overside forlenges av en grill med tydeligere "V"-fasong. Støtfangeren er omdesignet og luftinntaket er blitt større og noe avrundet. Tåkelysene er flyttet litt mot utsiden som på Mégane Renault Sport. Hekken har også fått en beskjeden redesign med nye baklykter og støtfanger - bortsett fra på den sportslige versjonen. Interiørmessig er nye farger og mer utstyr tilgjengelig - parkeringssensorer, regn- og lyssensor, karbonfilter for kabinen og et mer moderne og brukervennlig navigasjonssystem, Carminat II.


Ny generasjon diesel

Det er kanskje mer interessant at Mégane nå er tilgjengelig med oppgradert motorisering på flere nivåer. Den nyeste dieselmotoren, en 2,0 liters dCi som yter 150 hestekrefter utgjør trekkplasteret. Et solid dreiemoment på 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger er tilgjengelig, og kombinert med en sekstrinn manuell girkasse skal Mégane combi med denne motoren greie akselerasjonsøvelsen fra 0 til 100 på 8,7 sekunder. Renault hevder at denne motoren er den mest drivstoff-effektive bilen i sin kategori med et kombinert forbruk på 0,54 liter per mil - og CO2-utslipp på 144 gram per kilometer.

Generelt mer motor

De øvrige motorvariantene er heretter de følgende:

  • Diesel:
  • - 1,9 dCi på 130 hestekrefter. Nå tilgjengelig med periodisk regenererende partikkelfilter
    - 1,5 dCi på 105 hester - opp fra 100 tidligere. Denne motoren har fått 20% mer dreiemoment: 240 newtonmeter ved 2.000 omdreininger.
    - 1,5 dCi - 85 hestekrefter, også her en økning på 5 hester. Det er ingen hemmelighet at motorene er blitt gjennomarbeidet for å overholde utslippsnormene EU4.

  • Bensin:
  • - 1,4 på bortimot 100 hestekrefter;
    - 1,6 på 110 hestekrefter;
    - 2,0 på 135 hestekrefter;
    - 2,0 T på 165 hestekrefter
    - 2,0 Renault Sport på 225 hestekrefter.


    Alt i alt et ganske solid oppbud av motorer som gjør at Mégane holder følge med utviklingen i segmentet hvor tross alt Volkswagen, Opel og Ford har kommet med sine konkurrenter Golf, Astra og Focus II etter at Mégane II ble lansert og dermed stilt franskmannen til en viss grad i skyggen tross sitt - fortsatt originale - utseende. Kanskje vil dens i praksis tøffeste konkurrent fortsette å være Peugeot 307 som nettopp har gjennomført sin egen ansiktsløftning og muligens har et nærmere "kulturelt" slektskap...

    Den ansiktsløftede Mégane vil bli markedsført fra slutten av januar. Prisene er ennå ikke offentliggjort.

  • Store bilder av oppdatert Mégane finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder