<b>LEGENDE:</b> I løpet av 15 år ble Renault 16 legendarisk. Foto: Renault
LEGENDE: I løpet av 15 år ble Renault 16 legendarisk. Foto: RenaultVis mer

Renault 16 fyller 50 år

Den ble et ikon, og nå fyller den 50 år.

Renault 16 ble en gedigen salgssuksess, med nesten to millioner produserte biler.

En suksess som mye skyldtes at bilen var en helt ny biltype, den såkalte hatchback. Mellomtingen mellom stasjonsvogn og vanlig sedan.

Det var imidlertid en del skjær i sjøen før man kom så langt.

Prosjektet hadde sin bakgrunn i Fregate fra 1951, for i februar 1958 begynte arbeidet med å erstatte denne modellen. Dette ble det såkalte Prosjekt 114.

VED SEINEN: Renault 16 ble produsert i fabrikker ved elva Seinen. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

LES OGSÅ: Her er nye Renault Kadjar

Prosjekt 114

I 1960 hadde Renault kommet så langt at de begynte byggingen av prototyper, og i alt 14 eksemplarer ble laget. Renault var imidlertid usikre på bilen, som ikke på noen måte skilte seg nevneverdig ut fra sine konkurrenter fra Peugeot, Ford, Opel og Fiat. I februar 1961 skrinla de prosjektet.

LES OGSÅ: Renault Zoe nå med 250 kilometers rekkevidde

Prosjekt 115

Fire måneder senere startet man med blanke ark på Prosjekt 115, og nå ville man satse litt mer. Renault skjønte at markedet var i ferd med å forandre seg, og at folk ville være åpne for noe helt nytt.

ENKELT: Interiøret var enkelt, og manuelt rattgir frigjorde ekstra mye plass. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer


Renault bestemte seg for å gå for fire sylindre i stedet for seks (som prosjekt 114 hadde), og den fikk skivebremser på alle fire, i stedet for skiver foran og tromler bak som 114 hadde.

I 1961 kom Renault 4, som viste at kupeen og bagasjerommet kunne være i ett. Dens topp-hengslete bakluke og flate gulv var andre løsninger som ble videreført til 16, det samme gjaldt bruken av torsjonsfjærer foran og bak. Dette ga en fantastisk absorberende fjæring, og gjorde at bilene trivdes godt på dårlige veier.

Framhjulstrekk var heller ikke spesielt vanlig på denne tiden, og Renault snudde motoren, slik at girkassen var lengst frem. Dette medførte også at bilen måtte ha rattgir.

SPESIELL KONSTRUKSJON: Et åpent panser avslører at girkassen er lengst frem i bilen, og ikke motoren. Dette gjorde at rattgir ble en nødvendighet. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer


Motoren var på 1.470 ccm og 54 hk, og etter hvert kom andre utgaver som TS med 1565 ccm, TA med automatkasse og TX med 1647 ccm og 93 hk, samt fem-trinns manuell kasse.

HAR DU SETT: Twingo med hekkmotor

Sensasjon i Geneve

Bilen ble en sensasjon da den debuterte på Geneve-utstillingen i 1965, og den vant tittelen «Årets Bil» i 1966.

NOE HELT NYTT: Er det en stasjonsvogn? Er det en Sedan? Hva er det? Slikt noe hadde ikke folk sett i 1965. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer


Renault 16 var på mange måter en klasseløs bil, og dens geniale egenskaper sørget for svært gode salgstall. I toppårene 1969-70 solgte den nesten 200.000 biler i året. Så dalte det ut før man avlivet modellen i 1980.

I dag er Captur konsernets mestselgende modell, men salgstallene til gamlefar 16 ser ut til å være umulige å slå.

Da produksjonen av 16 stoppet hadde Renault produsert 1.851.502 biler, og Renault 16 var sikret en evig plass i historiebøkene. Vi gratulerer jubilanten med dagen!