DinSide Motor deltok på arrangementet hvor rekordtiden ble satt.
DinSide Motor deltok på arrangementet hvor rekordtiden ble satt. Vis mer

Rekordrask Lexus LFA

Tidenes raskeste rundetid på Nürburgring er nå satt - av Lexus.

Kampen om den beste tiden på Nürburgring pågår ustanselig. Det er forbundet med stor status å eie den raskeste rundetiden for bilprodusentene, ettersom det blir en referanse for hvem som har laget den raskeste kjøremaskinen. I denne kampen er 0-100 km/t og toppfart lite verdt, og det er viktig å legge til at vi her snakker om serieproduserte biler.

DinSide på plass

DinSide Motor var nylig med Lexus til ringen for å teste Lexus LFA i både standardversjon og med den eksklusive Nürburgring pakken. Det var i forbindelse med dette arrangementet at den nye rekorden ble satt, og tiden? Fantastiske 7:14,64. Ingen annen serieprodusert bil har noengang rattet ringen raskere.

Chevrolet Corvette: Blant de raskeste

Kun 50 biler

Bilen som ble benyttet var selvfølgelig Lexus LFA Nürburgring Edition, som har 11 hk mer enn standardversjonen, noen flere aerodynamiske oppgraderinger, og en fast spoiler bak. I tillegg er den senket ytterligere i forhold til en standard LFA, og har et oppgradert chassis. Det skal produseres kun 500 LFA totalt, og bare 50 av disse er Nürburgringversjonen.

Renault Megane R.S.: Raskeste forhjulsdrevne

Godt kjent

Den rekordraske runden ble satt av testfører Akira Iida, en ringrev bak rattet som begynte å le da DinSide spurte hvor mange runder han har kjørt på ringen gjennom tidene. På typisk japansk vis forsøkte han likevel å være høflig, og svarte;

- 3000 kanskje, eller 5000? Jeg vet faktisk ikke, konkluderte han.

Med en så lang bane som Nürburgring ligger det utfordringer i å kunne de over to milene ut og inn. Det er rett og slett et krav for i det hele tatt å kunne nærme seg en god tid. Disse sjåførene kjenner ringen som sin egen bukselomme – kanskje til og med bedre.

Fysisk påkjenning

Vis mer


Foruten å ratte LFA flere runder på egenhånd, fikk vi også gleden av å sitte på med to av Lexus testførere, deriblant Akira Iida som nå har satt ny rekord. Tiden vi fikk på vår runde ble rett over 7:27 med testføreren bak rattet, noe det er svært få forunt å få oppleve.

For passasjeren er dette en fysisk påkjenning man ikke kan forestille seg på forhånd. Målt med en såkalt skidplate fikk vi oppgitt g-krefter over tid i enkelte kurver på over 1,5. Da må det legges til at denne måleformen tar null som utgangspunkt, ikke 1 som ellers. Det betyr at kroppen i dette tilfellet veier dobbelt så mye med 1 g, og så videre.

Er dette verdens raskeste "sedan"?

Kjørbarheten som teller

Som sagt er akselerasjon og toppfart bare to tall på et papir. Det sier lite om hvor rask en bil er på veien, noe LFA er et godt eksempel på, og som vi til de grader fikk erfare gjennom to dager med LFA på ringen. Vår test av LFA, med tider og videoer, kan du snart lese her på DinSide Motor.

I mellomtiden kan du glede deg over video fra rekordrunden. Lås døra og skru av telefonen, for du blir opptatt i litt over sju minutter fra du trykker ”play”. Deretter kan det være du trenger en kald dusj. God tur!