MYE SPENNENDE: På messer i Europa er tendensen at avanserte R-sykler, lettkjørte retrosykler med moderne teknologi, er sterkt voksende, mener redaktør i MC-avisa, Oddbjørn Myklebust. Hans favoritt i på årets MC-messe er BMW RnineT Racer, en kaferacer med halvkåpe som får tankene tilbake til sportsmaskinene på 70-tallet. Styret er plassert lavt og fothvilerne bakover og høyere og den mangler passasjersete. Foto: Rune M. Nesheim
MYE SPENNENDE: På messer i Europa er tendensen at avanserte R-sykler, lettkjørte retrosykler med moderne teknologi, er sterkt voksende, mener redaktør i MC-avisa, Oddbjørn Myklebust. Hans favoritt i på årets MC-messe er BMW RnineT Racer, en kaferacer med halvkåpe som får tankene tilbake til sportsmaskinene på 70-tallet. Styret er plassert lavt og fothvilerne bakover og høyere og den mangler passasjersete. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Strengere miljøkrav for MC

Rekordmange MC-nyheter

Nye miljøkrav gjør det enda morsommere å kjøre motorsykkel.

Fra 1. januar i år ble det strengere regler for motorsykkel. De nye Euro 4-kravene krever at Co2 og NOX-tall legges frem og at alle motorsykler fra 125 kubikk og oppover må utstyres med ABS-bremser.

ØNSKER NYE REGLER: Anton Vestavik i Kellox, som blant annet importerer Honda, ønsker at norske myndigheter fjerner avgiftslegging av effekt og kubikk, men istedet utslipp, slik det gjøres det med bil, nå som tallene er tilgjengelige. Da blir fornuftige sykler som Honda 750 S (på bildet) billige alternativ og god erstatning for bil til jobb og i byen, samtidig som det er en god allrounder. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kravene har ført til at det aldri før har vært så mange oppgraderinger eller nye modeller på MC-messa, kan Tommy Larsen hos Norges varemesse fortelle oss.

Over 130 nyheter med smått og stort

Det er til stor kontrast fra messa i 2015. Blant høydepunktene i år er Ducati Superleggera 1.299, et kunstverk som koster svimlende 890.000 kroner og bare er blitt produsert i 500 eksemplar.

Indian har Europa-premiere på sin Indian Roadmaster Classic og Harley lanserer sin nye motor, Milwaukee-Eight. Kanskje den største nyheten derfra på 30 år.

Mange har spådd R-syklenes død, men både Yamaha, Honda og Suzuki viser splitter nye R-sykler å vise og felles for de alle er avansert elektronikk.

Stor utvikling

- Under finanskrisen ble MC-markedet dødt i Europa og utviklingen sto nærmest stille hos fabrikantene. Euro 4 har tvunget frem utviklingen og gjør at nyhetene nå står i kø. Det kommer deg som MC-kjører til gode, i form av raskere og gjerrigere sykler, men først og fremst langt sikrere å kjøre. Og du kommer ikke til å lukte bensin og olje i garasjen lenger. Nå blir alle systemer helt tette, forteller redaktøren i MC-avisa, Oddbjørn Myklebust.

Må lære oss nye uttrykk

Antiblokkeringsbremser har eksistert i årevis, men nå blir det krav om dette. I tillegg ser vi at stadig flere av de raskeste syklene har avansert elektronikk for å gjøre motorsyklene enda sikrere og mer effektive.

Det er selvfølgelig de ekstreme R-syklene som leder an utviklingen. I år snakker alle om Drive by wire, Traction control, Quickshift, Launch control, Wheelie control og Lean control.

DYRESTE: Hele 890.000 kroner hadde du måttet punge ut for Ducati 1299 Surerleggera. Kunstverket  er bare laget i 500 eksemplarer og alle er solgt. 1300-kubikkeren har en effekt på 215 hester og veier bare 167 kilo. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dette er systemer som gjør at sykkelen går av gassen dersom den oppdager at du gir på for mye i forhold til hvor lavt du har lagt deg ned, merker om sykkelen spinner for mye, at du har for mye løft, bremser for hardt og mye, mye mer.

Systemene har mange forhåndsdefinerte program for våt vei, cruising, bane og så videre, og utallige trinn og egne muligheter for innstillinger. Noen tilbyr mulighet for innstilling på app, slik at alt er klart for action når du setter deg på sykkelen.

Europeerne på banen

Euro4 kravene har gjort at de europeiske motorsykkelfabrikantene nå faktisk leder utviklingen på flere områder, kan redaktør Myklebust fortelle. BMW har vært med på å lede utviklingen, men det har resultert i noe nytt i MC-bransjen, nemlige stadige tilbakekallinger.

For mens de japanske merkene har levert skuddsikre løsninger, har for eksempel BMW heller tatt høyde for tilbakekallinger dersom noe skulle vise seg å ikke holde mål.

Markeder i endring

Det er de såkalte streetfighterne som er de store vinnerne i Norge, kan Morten Gjestad hos Erling Sande fortelle. De importerer blant annet Suzuki, og kan fortelle at de nakne syklene med mye motor og lekne kjøreegenskaper tar nærmere 40 prosent av markedet.

NAKNE AVANSERTE SYKLER TOPPER: Morten Gjestad har stor tro på splitter nye Suzuki GSX-S750. Det er såkalte Streetfightere som topper salgsstatistikken i Norge. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mange av de som kjøre racing og R-sykler før går gjerne over til disse. De er mer behageligere å kjøre, du sitter mer oppreist, men du har fortsatt mye motor og er artige å kjøre.

SPESIALVERSJON: Yamaha viste denne spesialen av MT-10 med tilleggsbetegneslen SP. Den har alle moderne hjelpesystemer og en 1000-kubikker på 160 hk og 115 Nm. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Adventure har drøyt 30 prosent av markedet. Det er gjerne lettkjørte og praktiske sykler med mye komfortutsyr, vesker, høyere bakkeklaring og mykere fjæring og så videre. De er gode å kjøre på asfalt, grus og faktisk også stier, og har kåper og skjermer som tar unna vær og vind.

Enkelte, som f.eks Honda har til og med dobbeltclutch automatgir.

Økende rekruttering

KLASSISK NAVN: Kawasakis storselger Z900 har fått samme navn som klassikeren fra 70-tallet. Den har en 1000-kubikker på 125 hester og 88,5 Nm. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

- Snittalderen på motorsykkelkjøperen er 46 år. Den har økt kraftig de ti siste åra. Men man ser allikevel en tilstrømning på 125 kubikk. Markedet økte med 40 prosent i fjor, til tross for at det har blitt mye dyrere å ta førerkort de siste årene. Vi tror de yngre kommer tilbake igjen, forklarer Gjerstad.

Elektriske motorsykler er det derimot foreløpig lite av. Grunnen er trolig rekkevidde og manglende intensiver, i motsetning til det bilene har. Men Zero var der. Sjekk vår test av deres DSR. Sjekk også dette elmonsteret.

Her kan du se flere av nyhetene som ble presentert på årets MC-messe:

OVERRASKELSE: Mange har spådd at R-epoken er over. Overraskelsen var derfor stor da både Yamaha, Suzuki og Honda kom med splitter nye sykler. R6 på bildet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
SUZUKI GSX-R 1000 : Importøren er så selvsikre på denne modellen at de tror denne modellen vil stå for 40 prosent av salget på R-sykler i år. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
NY TREND: Flere produsenter lager flere personifiserte utgaver av en og samme grunnmodell. BMW sin Rnine-serie. To nye versjoner kom i år, blant annet T Raceren i bakgrunnen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
SCRAMBLER: Ducati hadde kjempesuksess med sin Scrambler som ble lansert i tre vesjoner fra start. Nytt av året er denne caferaceren og offroaderen Desert Sled med større eikehjul, høyere bakkeklaring, gitter foran lyktene og høy fremskjerm. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
ENESTE I SITT SLAG: Caferacer er 2016, nå er det Bobber-stilen som gjelder, hevder Triumph. Bobbere er opprinnelig nakne singelsetere med stiv bakramme. Her har de laget en fjæret bakramme med skjult demper. Det finnes et stort utvalg av deler for å personifisere sykkelen. Den koster drøyt 180.000 men bestiller du en nå, får du den først neste år, noe som gjelder for mange av MC-nyhetene i år. Foto: Rune M. Nesheim                    Vis mer
EUROPAPREMIERE: Indian har virkelig slått an i hjemlandet og her i Skandinavia. Med Roadmaster Classic som i hovedsak skiller seg fra Roadmaster med skinnvesker. Til tross for klassisk look, har den full navigasjonsskjerm og alle funksjoner som du normalt finner i bil. Vis mer