Det har aldri vært så mange registrerte biler i Norge som nå. Foto: Colourbox.com
Det har aldri vært så mange registrerte biler i Norge som nå. Foto: Colourbox.comVis mer

Rekordmange biler på veiene

Det har aldri vært så mange biler i Norge som nå.

– 100 år etter at vegene ble åpnet for motorisert ferdsel, har bilparken i Norge før første gang passert 3 millioner, ifølge Statens vegvesen.

Ved årsskiftet var det 3.004.384 registrerte biler i Norge. Det er 3.177.388 personer som har gyldig førerkort. Det betyr at det er nesten én bil per innbygger med førerkort.

Har du fått med deg de nye førerkortreglene som gjelder NÅ? Her får du den fulle oversikten!

Personbiler

Når det er sagt, så omfatter registreringsstatistikken både personbiler, busser, varebiler, kombinertbiler, lastebiler og annet. Altså alle kjøretøy som må registreres. Det er likevel 75.000 flere registrerte enn ett år tidligere.

Skjærer vi ned og ser kun på personbiler, var det 2.442.964 registrerte ved årsskiftet. Dette er en økning på 66.538 personbiler på ett år.

Ser vi dette tallet opp i mot antallet førerkort, er det 0,76 personbiler per nordmann som har førerkort.

Statens vegvesen tror vi vil passere 2,5 millioner personbiler i løpet av 2013.

Og det er spesielt to merker som skiller seg ut:

I følge Statistisk sentralbyrå, var hver fjerde personbil enten en Toyota eller en Volkswagen ved årsskiftet 2011/2012. Volkswagen hadde 13,9 prosent av personbilbestanden, mens Toyota hadde 12,4 prosent. Dette er den foreløpig ferskeste statistikken som foreligger.

Antall biler per innbygger

Ifølge SSB er det 5.066.866 innbyggere i Norge i dag, noe som betyr at vi har 592 biler per 1.000 innbyggere - eller sagt med litt andre ord: Det er 0,59 nordmenn per registrerte bil - eller litt mer enn to mann/kvinner per bil.

Dette er et temmelig høyt tall, også sett i forhold til andre land i verden.

På tross av det som mange tror, er det nemlig ikke amerikanerne som har flest biler per innbygger. Det er derimot flere land i Vest-Europa som slår amerikanerne ganske grundig når man ser antallet registrerte biler i forhold til antall innbyggere.

I følge statistikk fra The World Bank, er det San Marino som har flest biler per innbygger: her er det 1.139 biler per 1.000 innbyggere.

Deretter følger Liechtenstein med 750 per 1.000 innbyggere og Monaco med 732 biler per 1.000 innbyggere.

Som en kuriositet, kan vi nevne at det er Rwanda og Bangladesh som kommer ut med færrest biler per innbygger, med 2 biler per 1.000 innbyggere. Da har vi sett bort i fra alle landene hvor det ikke er registrert en eneste bil, ifølge World Data Bank.

Positivt og negativt

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen sier at veksten i antallet biler både er positiv og negativ. Det positive er at det kommer nyere og mer trafikksikre biler inn i bilparken - noe som kan bidra til et lavere ulykkestall på veiene.

– På den annen side er det grunn til å bekymre seg dersom flere sjåfører og flere biler innebærer mer rushtidskjøring mot de store byene i Norge. Med den store befolkningsveksten i sentrale strøk må trafikkveksten må skje med kollektivtrafikk, samtidig som flere bør gå og sykle på de kortere distansene, sier vegdirektøren i en pressemelding.

Eldre biler er dårligere både hva gjelder trafikksikkerhet og miljø. Gjennomsnittsalderen for biler i Norge er 10,5 år (tall for 2011, SSB), mens gjennomsnittlig alder ved vraking (personbiler) er hele 19,2 år. For å få oss til å vrake de gamle bilene har derfor regjeringen økt vrakpanten de siste årene, og den ligger nå på 2.500 kroner.

Les også: Alt om bilavgiftene i 2013

3.177.388 førerkort

40.000 flere nordmenn hadde førerkort ved utgangen 2012 enn ett år før. Det er nå 3.177.388 gyldige førerkort i Norge.

1, 8 millioner kort gir førerrett for klasse B personbil. 1,3 millioner nordmenn har en utvidet førerrett til å dra henger (klasse BE).

Ifølge Statens vegvesen, fordeler antallet førerkort seg ganske jevnt mellom kjønnene. Det er 1.505.110 kvinner som har førerkort, og 1.672.278 menn.

Når man ser på førerkortklassene som gir rett til større tilhenger og større kjøretøy, er imidlertid menn i klart flertall. Det er for eksempel dobbelt så mange menn som kvinner som har utvidet rett til å trekke tilhenger (klasse BE).

100 år siden vi fikk lov om motorvogner

I år er det nøyaktig 100 år siden lov om motorvogner trådte i kraft. Den gang, altså for 100 år siden, var det cirka 1.000 motorkjøretøy på norske veger, hvorav en fjerdedel var motorsykler.

Loven åpnet for motorisert ferdsel på hovedvegnettet. Samtidig kunne amtstyrene åpne for alminnelig ferdsel på bygdevegene.