Foto: G-Power
Foto: G-PowerVis mer

Rekord-rask BMW

G-Power måtte rigge ytterligere opp sin M5 Hurricane da Brabus satte rekord med sin Rocket.

Nei, denne rekorden er ikke helt ny - den ble satt i november i fjor - men i forbindelse med at vi nylig brakte nyheten om BMW M6 fra G-Power som greide 370 kilometer i timen i toppfart fant vi å måtte supplere denne informasjonen med dette tilleggsstoffet om G-Power, som virkelig har greid å profilere seg som en av de mest avanserte BMW-tunerne. (For øvrig lenket en av våre lesere til en video som er en del av den vi bringer nederst).

Utfordrende kombinasjon

Trimming på dette nivået dreier seg naturligvis om å optimisere forholdet mellom økningen i ytelser på den ene siden og driftssikkerhet, kjøreegenskaper og kostnadsnivå på den andre. Jo bedre rykte tuneren har, jo høyere kan han tillate seg å legge kostnadsnivået. Og det er til syvende og sist den teknologiske know-how som er nøkkelen til å lykkes med denne utfordrende kombinasjonen.

BMW-verdenens Brabus...?

G-Power, som ble grunnlagt i 1983, konsentrerer seg utelukkende om å hente det ytterste ut av BMWs i utgangspunktet ytelsessterke maskiner. Det ser ut som de for tiden konsentrerer seg om å oppnå samme status i BMW-verdenen som Brabus har i Mercedes-verdenen. For å etablere et solid rykte er det selvsagt ingenting som overgår det å kunne reklamere med at man er raskest. I tillegg må produktene selvsagt være effektive og underholdende kjøremaskiner. Videoen nederst gir visse indikasjoner på i hvilken grad G-Power har lykkes med det.


Slo Brabus

I første omgang presenterte G-Power sin versjon av M5 - døpt G-Power Hurricane RS. Med denne bilen satte de rekord som "raskeste BMW-sedan" med 360 km/t. Neste skritt var å slå Brabus Rocket's rekord som "verdens raskeste sedan" - kort og godt. Det gjalt altså å få en offisiell topphastighet på mer enn de 365,8 km/t Brabusen ble målt til på Nardo-banen. Med en motor oppgradert til 750 hestekrefter (Og maksimalt 800 newtonmeter), greide da også den modifiserte BMWen 367,4 kilometer i timen - på ATP- ovalen i Papenburg. 0 til 100 tar såpass som 4,5 sekunder - her snakker vi bakhjulsdrift og mye røyk. Tiden fra 0 til 300 er mer imponerende: 26 sekunder. I mellomtiden er 200 passert etter 9,7 sekunder. Dette er desidert tall i verdensklasse...

Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power


For å få til dette byttet de ut de to beltedrevne kompressorene fra samarbeidspartneren ASA, med modellnavnet TI-313, med de større modellene TI-316. Disse har kapasitet til å bringe 25% mer ladeluft til motoren, men denne kapasiteten er bare delvis utnyttet. Teoretisk er det mulig å oppnå en makseffekt på cirka 900 hestekrefter...

LES OGSÅ (Relaterte, tidligere artikler):

- Om Brabus Rocket