<b>EKSTRAVAGANT:</b> Toyota har ikke skjemt oss bort med mye av denne typen design, og når det kommer en ny crossover fra den japanske produsenten regner vi med at den blir en del mer moderat enn denne konseptbilen ved navn C-HR. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
EKSTRAVAGANT: Toyota har ikke skjemt oss bort med mye av denne typen design, og når det kommer en ny crossover fra den japanske produsenten regner vi med at den blir en del mer moderat enn denne konseptbilen ved navn C-HR. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEMVis mer

RAV4-lillebror: Toyota C-HR

Spenstige SUV-konsepter har det ikke skortet på de siste årene. Toyotas bidrag er ekstra interessant.

Vi har såvidt vært borti denne bilen før her på Dinside. Dengang var det ikke særlig mer enn en silhuett vi kunne se, men siden det har C-HR vært vist på bilutstillingen i Paris, der vi tok disse bildene.

Crossoveren er en størrelse mindre enn den populære folkesuven RAV4. I og med at sistnevnte vokste kraftig da nyeste versjon kom, er det nå plass til en mindre bil i denne klassen i Toyotas modellrekke.

Kompakt crossover

Det dreier seg selvsagt om en konseptbil, men det er nok ikke tilfeldig at de viser dette nå. Det blir nemlig stadig mer populært med mer kompakte crossovere enn de tradisjonelle folkesuvene. Det er en klasse biler som særlig har vokst frem de siste få årene.

Senest testet vi for eksempel Renault Captur. Den karakteriseres av en relativt høyreist fasong, oftest uten firehjulsdrift, og mindre «terrengbil-aktig» enn de større SUV-ene.

Biler av denne typen har lenge eksistert i det sør-amerikanske markedet, men har altså etterhvert fått fotfeste også her hos oss.

At Toyota tenker heftig design viste de forøvrig nylig med supersportsbilen FT-1!

Mazda og Nissan

Helt nylig kunne vi for eksempel annonsere at Mazda snart kommer med en mer kompakt crossover enn norgessuksessen CX-5. Det blir CX-3, som skal vises i Los Angeles neste måned. C-HR fra Toyota viser nok vei mot en tilsvarende satsing fra deres side, selv om det her dreier seg om en del designmessige eksperimenter det blir vanskelig å videreføre til serieproduksjon.

Men husk at Nissan, som en pionér i denne klassen, introduserte «lillebroren» til Qashqai, Nissan Juke, med en del temmelig oppsiktsvekkende designgrep som fant veien fra tegnebrettet til serieproduksjon.

Toyota CR-H:

Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
EKSTRAVAGANT: Toyota har ikke skjemt oss bort med mye av denne typen design, og når det kommer en ny crossover fra den japanske produsenten regner vi med at den blir en del mer moderat enn denne konseptbilen ved navn C-HR. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM


Kompakt

Toyota CR-H Concept er større enn Juke og plasserer seg nærmere Qashqai i størrelse. Den er 435 centimeter lang, 185 centimeter bred og 150 centimeter høy. Den har en akselavstand på 264 centimeter.

For å forklare bilens utseende viser Toyota til designspråket til andre modeller fra merket, men presiserer at dette er mer enn en videreføring av «Under Priority» og «Keen Look»- designspråket.

Disse begrepene fikk vi nylig behov for å forklare nærmere med innføringen av en oppdatert Prius+ Seven, flerbruksbilen med hybrid drivlinje.

Som sagt: Dette er et konsept, men Toyota indikerer at den viser i hvilke baner man tenker merkets fremtidige design.

Konseptets overdimensjonerte felger inngår neppe i disse planene, men de kraftfulle hjulbuene, fasongen på lyktene (LED-hovedlys) og den kupé-aktige fasongen gir nok noen pekepinner.

Og under panseret? Toyota C-HR er selvsagt en hybrid.

Og det er omtrent alt vi vet så langt.