Lav og bred, det er enkle selvforklarende stikkord om Peugeot sin nye kompaktracer.  Foto: Peugeot
Lav og bred, det er enkle selvforklarende stikkord om Peugeot sin nye kompaktracer. Foto: PeugeotVis mer

Rått: Peugeot 308R

270 hestekrefter bør skremme konkurrentene.

Det blir travelt hos Peugeot i tiden som kommer. Det er ikke lenge siden de viste oss de første bildene av en heftig versjon av Audi TT-konkurrenten, RCZ, nå med tilleggsbokstaven R. Rett etter det igjen var det nye 308 som ble avduket i form av bilder.

Og nå kommer det sannelig en R-versjon av 308 også.

Hylende morsomt

Både 308 og RCZ-R skal vises for første gang under bilmessen i Frankfurt om ikke lenge. Der skal også 308 R gjøre sin entré, har vi nå fått vite.

I likhet med RCZ-R, så blir også 308R drevet av en 1,6-liters turbomaskin som leverer ganske så imponerende 270 hk. Foreløpig har vi ikke hørt noe om på hvilket turtall den leverer denne effekten, men noe sier meg at de må ta i bruk et langt arbeidsregister for å få det til. Lite slagvolum er som regel forbundet med lavere dreiemoment, som igjen må kompenseres med turtall. En høythylende 1,6-liter er ikke meg imot, og kan bli svært så interessant.

Konkurrenter?

Det blir nødvendigvis ikke enkelt å plukke ut direkte konkurrenter, for Peugeot har lagt seg et sted midt mellom eksempelvis Golf GTI på 230 hk, og Golf R som får 300. På begge Golf-modellene kommer kreftene derimot fra en 2-liter. Ford Focus ST og den kommende Focus RS er også typiske biler å sammenligne med.

Se flere bilder:

Lav og bred, det er enkle selvforklarende stikkord om Peugeot sin nye kompaktracer. Foto: Peugeot


Mye karbon, lav vekt

Det er likevel interessant å se at Peugeot lover at det skal være utstrakt bruk av karosseriplater i karbonfiber på både RCZ-R og 308 R.

Målet er selvsagt å holde vekten nede, for på den måten å hente mer ut av hver eneste hestekraft.

En interessant observasjon er også at plattformen bilen baserer seg på er den samme EMP2-løsningen som blant annet sitter i Citroën C4 Picasso, altså i to vidt forskjellige biler.

Lav og bred

I motsetning til den ordinære 308, som altså heller ikke er introdusert enda, så er R-modellen naturligvis senket lavere mot moder jord. I tillegg har den 30 millimeter bredere sporvidde foran.

Dette synliggjøres blant annet med et par forskjermer som er breddet, og gir bilen et klart tøffere utseende. Bak er det hektet på en takspoiler, en støtfanger med diffuser, og eksosrør av det bøse slaget.

Vis mer


Som lillebror

Innvendig har bilen fått en 9,7” berøringsskjerm. I likhet med i nye Peugeot 208, så blir instrumenteringen i 308 også plassert på en måte så du kan se det over rattet, ikke gjennom. Dette blir et slags kompromiss for å bedre ergonomien. Med denne løsningen er det liten hensikt med head-up display, ettersom den ergonomiske fordelen blir omtrent like god. Det fungerer bra i 208, og foreløpig har vi ingen grunn til å tro det ikke fungerer her.

Testet: Peugeot 208 GTI

Hva skal barnet hete?

Videre informasjon med spesifikasjoner og ytterligere data må vi komme tilbake til, ettersom Peugeot gjerne vil vise frem bilen før de sier noe mer.

Så kjipe er de foreløpige at de kaller bilen en konseptbil, men det er ingen tvil om at denne blir en realitet. Bare vent til engang ut i 2014, tørr vi tippe.

Vi har derimot ei høne å plukke med Peugeot, for nå må de bestemme seg. Skal de kalle moro-bilene sine for R eller GTI?

Nye 208 fikk etternavnet GTI, med forklaringen om at de måtte ta vare på historien, og nikket samtidig mot ærverdige 205GTI. Hva da med 308, som aldri før hatt en forgjenger med tilnavnet R, slik 208 har hatt? Den skal de plutselig døpe R? Forklaringen kommer sikkert en dag.

.