Foto: VW
Foto: VWVis mer

Råtøff Volkswagen

Tyskutviklet konkurrent til de asiatiske mellomklasse-pickupene.

VW Amarok blir første Volkswagen-pickup siden Taro - og den var egentlig en Toyota Hilux med VW-emblem. Den kan komme til å forandre det norske pickup-landskapet i én-tonnskategorien en del.

Japansk dominans

Det norske pickup-segmentet er i dag fullstendig dominert av japanske biler. Hittil i 2009 er det blitt registrert rundt 2.000 slike lastehester. Bestselgeren så langt i år (ut oktober), er Toyota Hilux, med 828 eksemplarer. Deretter følger Isuzu D-Max (295), Mitsubishi L200 (204) og Nissan Navara (184). Amarok vil også måtte konkurrere med og tvillingene Ford Ranger/Mazda BT-50 (244 til sammen). I tillegg kommer den koreanske pickupen Ssangyong Actyon (71 eksemplarer).

Plan på 2,5 kvadrat

VW Amarok er på størrelse med Toyota Hilux - 525 centimeter lang i den versjonen vi ser her, som er dobbelkabin-konfigurasjonen. Det er den som blir lansert i første omgang. En enkelkabinutgave vil bli lansert i første halvdel av 2011. Amarok er bygget på stigeramme og designen er resolutt arbeidshest-orientert med en barsk front og rene, rette linjer. Lasteplanet er i 52,5 centimeters høyde og måler vel 2,5 kvadratmeter - 155,5 cm i lengden og 162 cm i bredden. Bredden mellom hjulbuer på planet er anstendige 122,2 centimeter.

Biturbokrefter


Drivkilder annonseres det to av; den sterkeste kommer først og er en 163-hesters 2.0 TDI som har biturbolading i to stadier som gir solide 400 newtonmeter dreiemoment allerede ved 1.500 omdreininger. Utpå sommeren kommer det en "snillere" variant med 122 hestekrefter og 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Begge motorene er koblet til sekstrinns manuelle girkasser. Forbruksmessig ser det ikke verst ut. Toliteren greier til og med under 200 gram CO2-utslipp per kilometer i sin 122-hestersversjon (0,76 liter per mil ved blandet kjøring) og 206 gram CO2 (0,78 l/mil) i 163-hestersversjon.

Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW
Foto: VW


Tre drivsystemer

VW Amarok tilbys med tre forskjellige drivsystemer, alle med differensialsperre på bakakselen som tilvalg. De tre er bakhjulsdrift, fulltids firehjulsdrift (TorSen-differensial med fordeling 40/60 foran/bak), eller permanent, variabel firehjulsdrift (4Motion). Vi går ut fra at kun firehjulsdrift er aktuelt for Norge. Bilen tilbys med reduksjonsgir for bedre fremkommelighet i vanskelig terreng. Globalt kommer bilen til å tilbys i tre utstyrsnivåerl, base, Trendline og Highline, men det er ennå ikke kjent hva som blir spesifikasjonene her i landet. Dette vil vi komme tilbake til i likhet med priser når lanseringen nærmer seg.

Høsten 2010

Nye Amarok (Som vi tipper Jeremy Clarkson ville omdøpt til VW Anorak), lanseres først i de store markedene Sør-Amerika, Australia og Sørafrika. Til Europa kommer den først på høstparten til neste år. Den norske importøren bekrefter at den kommer hit til landet på den tiden men kan foreløpig ikke si noe om prisen. I dette segmentet ligger prisnivået på innstegsmodellene med dobbelkabin på mellom ca. 280.000 og 340.000 kroner.

Se Amarok i aksjon her: