Foto: Ford
Foto: FordVis mer

Råtassen: Ford Fiesta S2000

Ford og M-Sport har stått sammen om å utvikle denne rally-versjonen av Fiesta.

Vel et år etter at seneste generasjon Ford Fiesta ble lansert, har Ford avduket versting-utgaven av den under en seremoni i nord-England. Den lille sinnataggen har et utseende som er voldsomt aggressivt i forhold til standardutgaven. Bilen heter Fiesta S2000 og er Fords nye bidrag til rallyverdenen.

280 hester

Bilen har firehjulsdrift i motsetning til Fiesta R2, som ble lansert tidligere i år. Den er utstyrt med Fords Duratec-motor med to liter slagvolum og har motorstyring fra Cosworth. Toppeffekten er 280 hestekrefter ved 8.000 omdreininger og maksimalt dreiemoment 260 newtonmeter ved 6.500 omdreininger. Dette er altså, og naturlig nok, en utpreget turtallsmotor. Ingen tall angående ytelsene blir for øvrig oppgitt av Ford. Bilen har en sekstrinns manuell sekvensiell girkasse.

Global rallybil

Fordi bilen skal kunne konkurrere i nasjonale rallymesterskap samt i IRC (Intercontinental Rally Challenge) og en egen S2000 World Cup. Homologeringen skal finne sted i januar. M-Sport har benyttet seg av erfaringen med utviklingen av Ford Focus RS WRC og har arbeidet innenfor den internasjonale motorsportorganisasjonen FIAs regelverk.

Prisen på bilen er ennå ikke kjent, men Ford sier de akter å produsere 20 biler innen mars 2010 og 50 eksemplarer i løpet av året.

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


  • Her kan du lese hvordan vi omtalte Ford Fiesta da den ble lansert.