Råsterk Gallardo

Gallardo kommer nå med en stor oppgradering. Detaljene rundt det finner du her.

«Pris på Gallardo LP 560-4 levert i Norge havner på 2.950.000 kroner. Bilen kan leveres i juni/juli.»


Lamborghini Gallardo LP 560-4 er etterfølgeren til dagens Gallardo som har vært den mestselgende Lamborghini-modellen noen gang. Hele 7.100 enheter er levert kunder siden lanseringen av bilen i 2003.

Det er motoren som er den største nyheten. LP 560-4 har blitt utstyrt med en 5,2-liters motor som mest sannsynlig har en del grunnkomponenter felles med 5,2-literen som sitter i Audi S6 og S8. Fra før hadde Gallardo en 5-liter.

Se store bilder

Navnet har også sin forklaring. LP står for ”longitudinale posteriore” – langsmontert. 560 er forklaringen på antall hestekrefter og 4 betyr at det er firehjulstrekk. Det er ikke tilfeldig at denne faktisk heter 4. Det kommer også en 2 med bakhjulsdrift. Siden en Ferrari F430 er såpass morsom å slenge rundt med på småveier, vil nok Lamborghini også være med i denne klassen.

Motor

Vis mer

Råsterk Gallardo

  1. Store bilder
Vis mer


Motoren er fortsatt en V10er og yter nå 560 hestekrefter ved 8.000 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 560 newtonmeter ved 6.500 omdreininger.

Bilen har en tørrvekt på 1.410 kilo. Dermed går 0 til 100 unna på 3,7 sekunder og 0 til 200 på 11,8 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 325 kilometer i timen.

Vektfordelingen er 43 prosent foran og 57 prosent bak.

CO2-utslippet er dramatisk redusert på den nye modellen. Med E-gear slipper LP560-4 ut 327 gram per kilometer og 351 gram med manuell kasse. Den forrige motoren slapp ut hele 400 gram med E-gear.

For å få alle kreftene ut på gata kan Gallardo fortsatt leveres med E-gear som ekstrautstyr. Her finnes en rekke programmer og de vanlige er Normal og Sport med henholdsvis manuell sjalting med hendler bak rattet, eller å kjøre som med vanlig automatgir.

I tillegg finnes girprogrammet Corsa som er 40 prosent raskere enn den gamle kassen. I Corsa-modus er ESP utkoblet og dette programmet er ment for banekjøring.

Firhjulstrekket på Gallardo ble brukt første gang på Diablo VT i 1993. Det har i utgangspunktet en fordeling med 30 prosent foran og 70 prosent bak. I tillegg har den en mekanisk LSD-differensial bak.

Test seg selv: Klarer du førerprøven?

Priser og utstyr

Populært ekstrautstyr på Gallardo er keramiske bremseskiver (123.000 kroner) og E-gear (80.000 kroner). Ellers kan det blant annet leveres ryggekamera, veltebur, stor navigasjon, forskjellige felger og farger, karboninteriør og liftingsystem foran (til å komme over hindringer som er for høye i utgangspunktet)

Pris på Gallardo LP 560-4 levert i Norge havner på 2.950.000 kroner. Bilen kan leveres i juni/juli.

Store bilder finner du her.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.