<b>NORSKE RASTEPLASSER:</b> Norske rasteplasser er gjerne bra på beliggenhet og omgivelser, men er dårlige på vedlikehold og renhold, sier norske bilistorganisasjoner.
NORSKE RASTEPLASSER: Norske rasteplasser er gjerne bra på beliggenhet og omgivelser, men er dårlige på vedlikehold og renhold, sier norske bilistorganisasjoner.Vis mer

Rasteplassene er for dårlige

"Ikke akkurat innbydende" og "alt for dårlige på renhold" er noe av det som norske bilistorganisasjoner sier om norske rasteplasser.

– Møteplasser med slitne tømmerbenker og en illeluktende rustfri toalett er ikke akkurat innbydende til en rastestopp. I dag er det bensinstasjonene og hurtigmatkjedene som McDonalds og Burger King som er "rasteplassene" til norske bilister, sier Hilberg Ove Johansen, administrerende direktør i AMCAR, til DinSide.

Hva synes du om norske rasteplasser? Skriv din mening i debatten nedenfor

Nylig presenterte den svenske bilistorganisasjonen Motormännen en liste med Sveriges 21 aller beste rasteplasser, én i hvert län (fylke, red. anm.).

Listen er kommet fram etter omstendelig testing av hele 270 rasteplasser i hele Sverige, og de har vurdert rasteplassen etter kriterier som utforming, parkerings- og oppstillingsmuligheter, sikkerhet, tilgang til sitteplasser, toaletter, lekeplass, gangveier, belysning, skilting osv. Dessuten har de gransket vedlikeholdet og rengjøringen av de ulike rasteplassene.

Her kan du se listen med de beste svenske rasteplassene

Vedlikehold eller omgivelser

Hos söta bror er det ikke først og fremst omgivelsene som er utslagsgivende for at en rasteplass skal være en bra rasteplass.

– Når vi kontrollerer landets rasteplasser, er det ikke først og fremst skjønnhetsverdiene som er utslagsgivende, men det som gir plusspoeng i protokollen er hvor lettilgjengelig den er, utrustning, funksjonalitet og stell. Rasteplassene må ha en slik standard at de virkelig lokker til stans under lange reiser, sa Nisse Nilsson, veiombud hos Motormännen, i forbindelse med lanseringen av den svenske topplisten.

I Norge er det annerledes. Der Norge kommer bra ut og redder seg litt inn, er nettopp på omgivelsene. I 2009 var NAF med på en europeisk stortest av rasteplasser, sammen med blant annet ADAC. Og i 2010/2011 inviterte NAF med bilistene til å kåre Norges beste rasteplasser.

Norske rasteplasser kan IKKE skryte av godt renhold og fine toalettfasiliteter. Foto: Alloverpress Vis mer


– De norske plassene scoret dårlig på renhold. Doene var skitne og det var en del søppel. Altfor mange forlater rasteplassene uten å rydde opp ordentlig etter seg. Selv om renholdet var så som så på de norske rasteplassene, fikk alle skryt for god tilgjengelighet for bevegelseshemmede, gode bord og ikke minst flott utsikt. Naturomgivelsene ble karakterisert som de flotteste i testen, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF til DinSide.

Han oppfordrer imidlertid alle til å rydde opp etter seg.

– I og med at det er renhold og søppel som trekker negativt ned, minner vi om den gode gamle oppfordringen om å forlate et toalett og rasteplassen i den stand du selv ønsker å finne den. Hvis de veifarende viser enda litt mer hensyn og rydder ordentlig opp etter seg, blir det enda hyggeligere å ta en pause på våre rasteplasser, sier Engebretsen.

Kommentar: - Stopp og sov, er oppfordringen til trøtte bilister langs norske veier. Men hvor da?

Dårlig renhold

Jan Johansen, generalsekretær i KNA, sier til DinSide at han har vært med på å gjøre vurderinger av rasteplasser tidligere, da som direktør i NAF. Han sier at norske rasteplasser er spesielt dårlige på renhold.

– Norske rasteplasser er generelt alt for dårlige på renhold. Spesielt renhold av toaletter og søppel som flyter gjør at man ofte ikke fristes til å stoppe. Statens vegvesen har ansvar for renholdet på norske rasteplasser og har retningslinjer som tilsier at plassene skal være rene og ryddige. Det er imidlertid grunn til å tro at også denne problemstillingen handler om penger og at Statens vegvesen i sine avtaler med driftsleverandører ikke har satt gode nok kvalitetstandarder, sier Johansen til DinSide.

Han sier videre at norske rasteplasser ofte scorer høyt på beliggenhet og utsikt, tilgang på bord og benker, samt tilrettelegging for bevegelseshemmede.

– Inntrykket av en norsk rasteplass faller imidlertid raskt når forhold rundt renhold og søppel ikke holder samme standard, sier Johansen til DinSide.

Han peker også på utfordringen med for dårlig tilgjengelighet av tømmestasjoner for bobiler.

– Dette fører til at mange tømmer sine kloakk-tanker på rasteplasser. Her må det bli mye bedre informasjon om hvor disse tømmestasjoner befinner seg og mange flere kommuner må etablere et tilbud til bobiler med kloakk-tanken full, sier Johansen.

– Har ikke hørt noen begeistring over norske rasteplasser

Hverken AMCAR eller KNA har gjort tester av rasteplasser i Norge. Men de har selvsagt erfaringer med dem, som bilister og etter tilbakemeldinger fra sine medlemmer. AMCAR sier til DinSide at gode rasteplasser som innbyr til stopp er et viktig trafikksikkerhetsarbeide.

Han viser til amerikanske rasteplasser som et eksempel på gode rasteplasser, hvor det er fokus på sittekapasitet, lekeområder for barn, plass til å strekke på beina, bord med overbygg som det er mulig å bruke også om det regner, osv.

– AMCAR har ikke hørt noen utrope noe begeistring over de norske rasteplassene overhodet, men det har vi til gjengjeld hørt fra våre medlemmer om de amerikanske rest areas. Så Norge har en vei å gå i rasteplassammenheng, også i forhold til vårt naboland Sverige, sier Johansen til DinSide.

Hva synes du om norske rasteplasser? Skriv din mening i debatten nedenfor