<B>REKORD?</B> Dette er offisielle Nissan GT-R Nismo. Med 600 hestekrefter, firehjulsdrift og et formidabelt marktrykk, skal den sette rekord på Nürburgring. Foto: Nissan
REKORD? Dette er offisielle Nissan GT-R Nismo. Med 600 hestekrefter, firehjulsdrift og et formidabelt marktrykk, skal den sette rekord på Nürburgring. Foto: NissanVis mer

Råskinnet fra Nissan

GT-R Nismo blir endelig vist fram for offentligheten.

TEKST: Morten Moum, FOTO: Nissan

Tokyo Motor Show åpnet denne uken, og forventingene var store til eventuelle nylanseringer. De skuffer ikke. For første gang i historien lages det en racing-utgave av Nissans legendariske GT-R, og Nissans tuning– og racingekspert, Nismo, har ikke spart på kruttet.

LES OGSÅ: Kjempetest av åtte dashbord-kamera

Større og sterkere

Under panseret ligger en brutal 3,8 liter stor V6-motor, som Nismo har gitt 50 hestekrefter og 50 newtonmeter mer enn originalen. Dermed har GT-R Nismo tilsammen hele 600 hestekrefter, og et dreiemoment på 652 newtonmeter.

I tillegg har de benyttet seg av samme turbosystem som brukes i GT3 racing.

Med en rundetid på 7:08.679 på nordsløyfa av Nürburgring satt den ny rundetid-rekord for en masseprodusert bil, og sier mye om hva som bor i Nissans nye flaggskip.

Ny teknologi

Bilen er svært teknisk og i stor grad designet for racing. Blant annet har de optimalisert kjøreegenskapene gjennom avansert aerodynamikk med et lavere tyngdepunkt, carbonfanger foran og en carbonspoiler bak som gir bilen ytterligere 100 kilo ekstra trykk mot underlaget ved 300 kilometer timen. Samtidig gir det også bilen et mer maskulint og sportslig preg.

Nissan GT-R Nismo vil bli tilgjengelig i fem forskjellige farger, og leveres med seks-eikede hjul inspirert av den legendariske Nissan GT500 racing.

LES OGSÅ: Vegvesenet vil at bilen din skal sladre

Mykere, men stivere

Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
REKORD? Dette er offisielle Nissan GT-R Nismo. Med 600 hestekrefter, firehjulsdrift og et formidabelt marktrykk, skal den sette rekord på Nürburgring. Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan

Nissan har også erstattet det originale dempesystemet, og satt inn mer racingvennlig dempere spesialdesignet fra Bilstein Damp Tronic. Disse skal gi eksepsjonelt veigrep og ekstremt presis styring.


Man kan velge mellom tre ulike moduser for fjæringen - Comfort, Normal og R, avhengig av hva man ønsker og hvor man skal kjøre.

Dempingen foran er også konstruert for å optimalisere hjulenes plassering i kraftige G-svinger og bedre stabiliteten både på rette strekker og i svinger gjennom. I tillegg har de utstyrt bilen med et 17,3 millimeter hult stabilisatorstag bak, som skal gjøre bilen stivere og minske krenging ved svinger og retningsforandringer, samt redusere vekten.

GT-R Nismo er også utstyrt med spesialdesignede dekk for å forbedre både grep og styring som måler hele 255/40 ZRF20 foran og 285/35 ZRF20 bak.

Like rå på innsiden

Interiøret har også fått en sportslig oppgradering sammenliknet med den vanlige GT-R-modellen. Med ergonomisk støpte carbon-seter fra RECARO vil både fører og passasjer få en optimal sittestilling, som kombinerer både sportslighet og komfort.

Mye av interiøret er trukket i Alcantara, det inkluderer rattet som er inspirert av Nissan racings egne sjåfører for bedre grep, presisjon og tilbakemelding. Nismos klassiske røde detaljer går også igjen i seter, midtkonsoll, dørkarm og ratt.

Ivaretar arven

GT-R Nismo kan på mange måter anses som en racing-bil med imponerende kjøreegenskaper og ytelser, likevel har Nismo ønsket å bevare mye av sjelen fra ikonet GT-R. Selv hevder de at de har laget en bil som er like god på vei som på bane.

Om Nismo har klart å perfeksjonere den allerede imponerende GT-R kan vi ikke annet enn glede oss til den kommer på markedet en gang i løpet av første halvdel av 2014.

LES OGSÅ: Her havner Nissan Leaf på topp