Råskinnet fra Ford

Nesten 40 år etter Escort RS 1600 forhåndsviser Ford en arvtager med adskillig mer pepper.

I pressemeldingen fra Ford Europa forklares det at nye Focus RS, som skal vises på bilutstillingen i London 22. juli, er i den avsluttende fasen av utviklingsarbeidet. Enkelte detaljer vil dermed kunne endres før den helt ferdige modellen kommer i salg i begynnelsen av 2009.

Mye mer krefter

Foto: Ford Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I forhold til forrige Focus RS er både stilen og innmaten blitt en god del heftigere. Med den nye fronten, inspirert av Fords nye "Kinetic Design" ser bilen unektelig både barsk og tøff ut. Under panseret finner man nå en spesialutviklet versjon av den femsylindrede motoren med 2,5 liter slagvolum, opprinnelig fra Volvo.
Den turbomatede maskinen utvikler nå hele 300 hestekrefter mens maksimalt dreiemoment er 410 newtonmeter. Forgjengeren nøyde seg med en rekkefirer som presterte 215 hester og 310 newtonmeter.

Utvikling fra ST

Det er spesialavdelingen som jobber med høyytelsesbiler hos Ford som har tynet frem den nye RS-modellen (RS står for Rally Sport). Sjefen for avdelingen, Jost Capito, uttaler at Focus RS skal være en bil for entusiaster og det bærer både utseendet generelt, og fargevalget på denne utstillingsmodellen spesielt, preg av. Den spesielle grønnfargen skal ifølge Ford være en nytolkning av "Le Mans Green"-fargen på 70-tallets Escort 1600 RS. Den viser derved at den er en videreutvikling av ST-modellen som er mest kjent i spektakulær oransj ham.

Foto: Ford Vis mer


Den betydelige økningen i effekt og trekkraft i forhold til ST bunner ikke bare i økt turbotrykk og annerledes programmering, men har også å gjøre med en kamaksel som er unik for denne versjonen, forskjellig topplokk og topplokkspakning, innsug- og utslippsmanifold. Kreftene overføres til forhjulene via en tettsteget sekstrinns girkasse.

Kvele grevlingen

Dette kan høres ut som en skikkelig "grevling" men Capito hevder at mye er gjort for å forhindre såkalt Torque Steer, det vil si at forstillingen har problemer med å takle kreftene, noe som medfører kraftreaksjoner i styringen når man akselererer hardt og generelt viltre kjøreegenskaper. For å løse dette benytter Ford seg av et oppsettsystem på forakselen, for øvrig basert på tradisjonell MacPherson-oppheng, som de kaller RevoKnuckle. Dette er en egen trimming av geometrien som, i samarbeid med en Quaife differensialbrems, skal sørge for å holde RS'ens snute på rett kjøl under aktiv svingkjøring. Vi ser frem til en prøvekjøring som vil vise hvor godt de har lykkes.....

Under seks sekunder

Når det gjelder rene ytelser er ingen konkrete tall offentliggjort. Vi kan imidlertid regne med at toppfarten er strupt til 250 kilometer i timen. Ford oppgir for øvrig at bilen ifølge testene som er blitt gjort så langt, skal klare 0 til 100 km/t på under seks sekunder.

  • Se de store bildene her!

    Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder