SPINNVILL: TMG-folkene har virkelig fått boltre seg og har laget en skikkelig sinna versjon av denne Lexus LS, som de har fått til å se nesten kompakt ut med sine designmessige grep. Og krefter har den så det forslår: Hele 650 hester! Foto: TMG
SPINNVILL: TMG-folkene har virkelig fått boltre seg og har laget en skikkelig sinna versjon av denne Lexus LS, som de har fått til å se nesten kompakt ut med sine designmessige grep. Og krefter har den så det forslår: Hele 650 hester! Foto: TMGVis mer

Råskinn fra Toyota

TMG Sports 650 heter denne aggressive skapningen. Og ja, 650 er antallet hestekrefter...

«Sports» er et ord Toyota har et noe ambivalent forhold til. Det beviser de når de lanserer stasjonsvogn av Auris og ikke klarer å finne på et mer passende navn enn Toyota Auris Touring Sports.

Vi har selvsagt testet Toyota Auris stasjonsvvogn.

De kan når de vil

Men heldigvis finnes det også folk hos den japanske bilgiganten som vet hva ordet egentlig betyr. Det er de som er ansatt i Toyota Motorsport GmbH (TMG), organisasjonens forlengede og, naturligvis sportslige, arm. Vi har nylig omtalt en liten bombe av en super-GTI, basert på Toyota Yaris, som de viste frem på bilmessen i Frankfurt nylig.

Les om Toyota Yaris Hybrid-R

Her har de tatt utgangspunkt i en Lexus LS og har gitt den en grundig behandling både på motorsiden og når det gjelder chassis og karosseri. Resultatet er ganske spektakulært, som du kan se på bildene:

SPINNVILL: TMG-folkene har virkelig fått boltre seg og har laget en skikkelig sinna versjon av denne Lexus LS, som de har fått til å se nesten kompakt ut med sine designmessige grep. Og krefter har den så det forslår: Hele 650 hester! Foto: TMG
Foto: TMG


650 hk
Motoren er en tvillingturbo-V8 på fem liter. Den yter 641 bhp eller 650 av våre hestekrefter. Dreiemomentet er 767 newtonmeter og med denne kraftpakken klarer beistet, tross en egenvekt på over to tonn, 0 til 100 kilometer i timen på under 4 sekunder - da snakker vi tiden til en veritabel supersportsbil.

Men - la oss ikke glemme at Lexus selv faktisk har bygget en superbil , nemlig LFA. Den har vi selv hatt anledning til å ratte rundt nordsløyfa på Nürburgring.

TMG blir AMG eller M?

Alt i alt er det mange tegn i tiden som viser at Toyota sakte, men sikkert endrer image og blir et mer spennende merke. Det er noe dagens ledelse har uttalt at de er dedikert til, og nylig uttalte en av visepresidentene i Toyota Europa, Karl Schlicht, at det ikke er utenkelig at Toyota lar TMG bli Toyotas/Lexus' mer offisielle betegnelse på spesifikt sportslige varianter av diverse modeller - slik AMG er det for Mercedes og M for BMW.

Med andre ord: Lanseringen av Toyota GT86 kan ha vært starten på en ny gullalder for entusiastene.

Toyota, kjedelig? Ikke nødvendigvis...

Vi har kjørt Toyota GT86

Se videoen fra XCars: