Vis mer

Råskinn for alle årstider

GT-R er en imponerende bil. Vi kunne gjerne kjørt denne hvor som helst.

Nissan GT-R er 4,66 lang 1,90 bred og veier fra 1.750 kilo. Til tross for dette er den kjapp som lynet. Gassresponsen er overraskende kvikk, til tross for at det er en turbomotor, og draget er i øverste klasse. Denne bilen trekker som hvilken som helst Mercedes 63 AMG, BMW M6 eller Porsche 911 Turbo/GT2. Den har et bredt og brukbart turtallregister og vekten og størrelsen på bilen blir godt kamuflert av motoren. Styringen er tung og presis og man har ingen problemer med å ha kontroll på hva som foregår mellom dekk og veg.

Slipper

Under full akselerasjon med vinterdekk, slipper det litt, selv på tørr asfalt. Det går bra frem til dreiemoment har nådd maks. Så begynner det å rive i dekkene, man må styre litt, det lyser i gule lamper, motoren brøler, seteryggen er svært merkbar, pulsen øker og fartsgrensen legger en kraftig demper på videre opplevelser. Ut av svingene kommer baken fort, men antiskrensen holder kostnadsnivået gjennom svingene på et levelig nivå, både med tanke på krasjing og dekkslitasje.

Lastebilproblemer

Legg merke til Viking i bakgrunnen som hadde nok å holde på med denne dagen. Vis mer


På vei opp på fjellet møter vi slaps, is og løssnø. De tidligere nevnte gule lampene som da er antiskrenslampe og girskiftindikator blinker i takt, men denne bilen er så lettjørt og fin på glatta at det ikke byr på større utfordringer en de fleste vil være helt komfortable med. Vi opplevde lange stopplengder, men det var da også til tider ekstremt glatt. (Så glatt at vi på vei ned fra fjellet mot Hemsedal så lastebiler stå stille, som perler på en snor, med utenlandske skilter og selvsagt uten kjettinger. Tungtransport med lokale skilter kom i godt driv med kjettinger på hjula over fjellet.)


Interiør og utstyr

Bilen har et sportslig interiør. God justeringsmuligheter og bra med plass. Instrumentbordet følger med opp og ned når du justerer rattet. Bra løst, og man ser instrumentene godt uansett. I midtkonsollen sitter den gedigne kjørecomputer som savner likverdige alternativer. Nissan har fått hjelp av Sony Playstation til å lage en skjerm med masse informasjon. Du kan blant annet lese av G-krefter i sving, brems og akselerasjon, turbotrykk, temperatur i alle væsker, girvalg, kraftfordeling foran/bak, rundetider og mye annet. Morsomt å leke med.

Hvordan skaffe en?

I første omgang gjelder det å finne en bil. Det er ikke bare bare, bare det... Nissan lanserte for noen år siden kampanjen: Aldri mer en kjedelig bil. Kjempebra tenkte vi og ringte Nissan-importøren for å sjekke muligheten for å prøvekjøre GTR. De hadde ikke tenkt røre i det hele tatt. Videre ringte vi Ferdinand-Motor i Bergen. Der var det ikke vanskelig å få kloa i en GTR. Testbilen er importert fra USA, og er derfor spekket med amerikanske elementer som radio som så og si ikke kan brukes og navigasjonssystem som kun gjelder USA. Her kan det skje forbedringer når europa-modellene dukker opp.

Prisen på vår bil er 1.750.000 kroner. Dyrt, men mye fart for pengene etter norske forhold. Av dette går 960.000 kroner til avgift, takket være at denne bilen kan tas inn på slagvolum i stedet for CO2. (Bilen har ikke CO2-dokumentasjon, og "slipper" derfor unna de nye avgiftsreglene foreløpig.) Må den over på CO2 stiger prisen betydelig. Moms blir i overkant av 150.000 kroner, selvsagt avhengig av tollverdi (kjøpspris i utlandet).

Vi mener bilen som helthet hevder seg svært godt i alle disipliner, og at den er et godt valg for de som skal ha en "året-rundt-på-all-slags-føre-sportsbil."

Pris og tekniske data 
  
PRIS OG AVGIFTERNissan GT-R
Pris (eks. frakt og levering)1.750.000 kr
  
MOTOR/GIRKASSE 
MotortypeV6
Slagvolum3.799 ccm
Effekt480 hk/6.400 o/min
Dreiemoment588 Nm/3.200-5.200 o/min
Girkasse/TrinnAut/6
Drivhjul4x4
Aks. 0-100 km/t3.8 sek
Toppfart310 km/t
  
MILJØ/ØKONOMI 
Forbruk (blandet)1,22 l/mil
CO2-utslipp (blandet)298 g/km
Diesel-partikkelfilterBensinmotor
  
MÅL/VEKT/DEKK 
Egenvekt1.750 kg
Lengde4.655 mm
Bredde1.895 mm
Høyde1.370 mm
Akselavstand2.780 mm
Dekk, standard255/40-20 foran, 285/35-20 bak
Dekk, testbil255/40-20 foran, 285/35-20 bak
Alu. felgerJa


TEST: Kong Vinter er her

  1. Råskinn for alle årstider