Raskest i verden: Amerikanerne i farta

Fartsgalskapen har virkelig fått... fart på seg de siste årene. Siden forrige verdenskrig har den vært relativt dempet grunnet stor trafikk på offentlig vei og stadig økende sikkerhetsforanstaltninger. Men nå er 400 km/t - og mer - i siktet igjen. SSC (Shelby Super Cars) har satt i produksjon en modell på 1.180 hk som skal klare 440 km/t...

Vis mer

Raskest i verden: Amerikanerne i farta

  1. Store bilder!
Vis mer


Først et par presiseringer: SSC står for Shelby Super Cars, men Carrol Shelby, mannen bak Cobra og Ford GT, er ikke innblandet. SSC har heller ingenting med den supersoniske bilen Thrust SSC (SuperSonic Car) å gjøre. Så er det klart. Modellen det er tale om her er storebroren til SSC Aero SC/8T fra 2004 og heter Ultimate Aero TT (TT for Twin Turbo).

Amerikansk superbil-produsent

Når det gjelder superbiler har vi en tendens til å tenke europeisk - og gjerne italiensk. Men amerikanske Saleen har etablert et solid rykte i selskap med produsenter som Pagani eller McLaren, og tidligere i år greide SSC for sin del å få topplasseringen i det anerkjente amerikanske magasinet Forbes' klassifisering over de raskeste amerikanske bilene - riktignok basert på estimert topphastighet. Når det gjelder å bevise hva bilen er god for er tiden for det allerede bestemt: I mai 2007 skal det holdes en verdensrekordkonkurranse i Wolfsburg (Volkswagens hjemby) i Tyskland. SSC mener de har det som skal til for å lykkes. At det jobbes hardt med det kan man tydelig se på produsentens hjemmeside: http://www.shelbysupercars.com

1.200 hester

Vis mer


Informasjonen vi får fra SSC er noe begrenset, men de hevder å ha igangsatt produksjon av rekordbilen ganske nylig. I forhold til dagens produksjons-SSC har den fått betydelig økede ytelser. Med 91-oktan bensin (amerikansk oktantall - altså en relativt høy verdi), utvikler V8-motoren med dobbelturbo hele 1.180 hestekrefter mens dreiemomentet kulminerer i 1.307 newtonmeter, riktignok høyt oppe i registeret. SSC hevder at ingen annen bil i verden har tilsvarende ytelser innenfor lovlige utslippsnormer.

Den svært aerodynamiske og relativt lette bilen på cirka 1,2 tonn, omtrent som en liten Peugeot 207, har tross alt en del komfortutstyr og skal greie bortimot 440 kilometer i timen i toppfart, samt sprinte fra 0 til 100 kilometer i timen på tre sekunder.

Vi får se - om et halvt års tid, i Wolfsburg. Spennende!

  • Store bilder finner du her.
  • SSC er ikke alene. Britiske Bristol forbereder en Super-Fighter med potensielle 435 km/t toppfart. Les om den her.