Raskere og gjerrigere Land Cruiser

En stor økning i dreiemoment og nye girkasser gir redusert drivstofforbruk og bedre akslerasjon.

Raskere og gjerrigere Land Cruiser

  1. Stort bilde!


Toyota har finstilt D-4D motoren i Land Cruiser slik at den leverer mye høyere dreiemoment. Den firesylindrede treliteren leverer nå 410 Nm fra 2.000 o/min, mens dagens utgave leverer 343 Nm fra 1.600 o/min. Dagens utgave leverer ikke bare tidligere, men holder dreiemomentet lengre enn den nye. Dette er sannsynligvis ikke noe problem fordi med samtidig med økningen i dreiemoment puttes en femtrinns automatgirkasse inn i bilen, og litt smalere dreiemomenttopp får derfor mindre betydning.

Lavere forbruk

Også den manuelle girkassen blir byttet ut med en variant som har fått ett ekstra gir å rutte med, den er nå sekstrinns. Effektøkningen er moderat, et par hestekrefter plusses på dagens 163 hestekrefter. Til tross for dette er Land Cruiser blitt en god del sprekere, den nye versjonen er hele 1,6 sekunder raskere fra 0 til 100 km/t og gjør øvelsen på 11,2 sekunder.

Den mest merkbare forskjellen blir nok likevel at den modifiserte motoren sammen med de nye girkassene er mer effektive med drivstoffet. Forbruket for versjonen med automatgir er redusert med tolv prosent, og en desiliter mindre drivstoff per mil er en klar forbedring.

Gunstig

Om 627.000 kroner er gunstig kan vel diskuteres, men det er liten tvil om at prisøkningen på 5.200 kroner for den rimeligste versjonen er gunstig. Du får nemlig en betydelige sprekere og mer gjerrig bil uten at avgiftskroner i form av effektavgift raser på.

Den mest solgte versjonen, Vx med automatgir, får en enda mer moderat prisøkning. Prisen stiger fra 669.900 kroner til 674.600 kroner når den nye modellen er på plass i november.

Stort bilde av Land Cruiser.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder