Raskere M3

BMW biter i det berømmelige sure eplet, og lanserer en dobbelkløtsjgirkasse av samme type som Volkswagens DSG. For BMW-fans kan imidlertid ettersmaken bli søtlig.

«Ytelsene er naturligvis forbedret, og ganske så betydelig også.»


Dobbeltkløtsjgirkassene er virkelig i vinden og flere merker har nå fått, eller er i ferd med å få, sin egen variant. Først ute med denne typen girkasse var Volkswagen-konsernet med forrige generasjon Audi TT 3.2. Siden den gang har en rekke biler fra både Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og til og med Bugatti blitt levert med denne typen girkasse.

Ikke sjokkerende

Vis mer


Nå har også flere andre produsenter hivd seg på, og blant dem er altså BMW. Den helt store bomben er det kanskje likevel ikke, allerede i mai 2007 meldte vi at BMW trolig var på vei bort fra sin SMG-løsningen som i dag sitter i M5 og M6. Den singelkløtsjede kassen er rett og slett for lite smidig i automat-modus og dessuten rimelig brutal.

Til M3

BMW har valgt å kalle sin løsning for M DKG. M står naturligvis for M-sport og DKG forkorter den tyske betegnelsen dobbelkupplungsgetriebe, altså dobbelkløtsjgirkasse. Først ut med nyvinningen er modellen M3, både som kupé, sedan og nå også kabriolet.

Raskere og gjerrigere

Vis mer


Ytelsene er naturligvis forbedret, og ganske så betydelig også. I kupeen betyr det at 0-100 går på 4,6 sekunder i stedet for 4,8 som er fasiten med vanlig manuell girkasse som M3 hittil kun har vært tilgjengelig med. Også forbruket går ned; 1,24 mot 1,19 liter per mil for kupeen. M3 har forøvrig fortsatt en 4,0-liters V8er på 420 hestekrefter.

Tregere kabriolet

Tallene for sedanen er kun marginalt dårligere, men den hele 230 kilo tyngre kabrioleten trenger 5,1 sekunder på samme øvelse med DKG-girkassen. Med manuell girkasse er tilsvarende siffer imidlertid 5,3. Forbruket er også redusert fra 1,29 til 1,23 liter per mil ved blandet kjøring.

Elleve kjøreprogrammer

Manuell girkasse har hittil vært eneste alternativ Vis mer


I likhet med SMG-kassen som BMW hittil har satset på, kommer DKG med hele elleve forskjellige kjøreprogrammer, fem for automatmodus og seks for manuell modus. Disse avgjør hvor sportslig girkassen skal oppføre seg. I tillegg finnes en launch control-funksjon som hjelper deg å få perfekte rivstarter. Sikkert kjekt for de som driver mye med lyskryssracing.

Fra mars

M DKG blir tilgjengelig til M3 i mars like etter den skal vises frem på bilutstillingen i Genève. Pristillegget blir omlag 42.000 kroner. Foreløpig er girkassen ikke aktuell for andre modeller enn M3, ei heller storesøsknene M5 og M6.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder