FANTASTISK TID: Med 6:45.9 for å tilbakelegge nordsløyfas 20,8 kilometer i timen, har kinesiske Nio med sin elbil EP9 klart å slå den «uslåelige» Radical SR8LM som hadde den forrige rekorden for produksjonsbiler. På tredje plass ligger nå Lamborghini Huracan Performante med tiden 6:52.01. Foto: NextEV
FANTASTISK TID: Med 6:45.9 for å tilbakelegge nordsløyfas 20,8 kilometer i timen, har kinesiske Nio med sin elbil EP9 klart å slå den «uslåelige» Radical SR8LM som hadde den forrige rekorden for produksjonsbiler. På tredje plass ligger nå Lamborghini Huracan Performante med tiden 6:52.01. Foto: NextEVVis mer

Nürburgring-rekord for elbilen NextEV Nio EP9

Raskere enn de raskeste superbilene

Nürburgring Nordschleife på 6:45 - det får kjennerne til å gispe høylydt. Elbilen beviser her sin utrolige effektivitet.

Mange har fått et sjokk når de har gått inn på banens offisielle webside og sjekket de beste rundetidene på Nürburgring Nordschleife de siste timene. Ryktene stemmer altså: En kinesisk elbil har slått rubbel og bit av produksjonsbiler på den prestisjetunge øvelsen.

Vi skrev om Nio EP9 i oktober i fjor, da de satte rekord for elbiler på samme strekning. Her kan du lese om det - og mer om teknologien i bilen.

SLO DEM ALLE: En elbil måtte til for å velte Radical fra Pidestallen på toppen av listen over de beste rundetidene på Nürburgrings nordsløyfe. Foto: NIO  Vis mer

Kina i slag

Kina har kommet langt, raskt. Det gjelder også bilindustrien, og at vi ikke ser mer til dem ennå henger hovedsakelig sammen med at de har et stort nok hjemmemarked - verdens største - til å konsentrere seg om.

Og de begrenser seg langt fra til å lage skamløse kopier av modeller fra kjente merker. For å lykkes, har mange kinesiske foretak de siste årene blant annet rekruttert massivt i ekspertise fra de mest avanserte bilprodusent-landene.

Og vi vet allerede at de kan yppe seg med de beste - også på sikkerhet - og når det gjelder elbiler vet vi hva de er i stand til å utvikle - vi har tidligere omtalt både Tesla-utfordreren, Kina-baserte LeEco og ditto Faraday Future samt Lucid Motors (ex. Atieva), begge basert i USA men i stor grad finansiert av kinesisk kapital.

IKKE BARE EN: Seks eksemplarer av EP9 - bilen som demonstrerer hva Nio kan få til. Men ingen av dem er til salgs for publikum, de er holdt av til investorene som har gjort det mulig for NextEV å etablere seg. Foto: NextEV Vis mer

Publisitet, publisitet ...

Foreløpig har de til gode å lykkes i eksterne markeder, men på PR-siden gjør de det skarpt - formålet er selvsagt å overbevise investorer nok til å få et solid fotfeste i markedet.

Det gjelder også NextEV, et selskap som nylig gjennomførte en finansieringsrunde på 600 millioner dollar ledet an av den kinesiske teknologikjempen Baidu.

Ifølge selskapet selv har de nå over 2.000 ansatte og kontorer blant annet i Shanghai, San Francisco, London og München.

Tesla raskest fra 0-100 - rett frem

Elmotorene i Nio EP9 yter tilsammen én megawatt - 1.000 kW, eller 1360 hestekrefter. Akselerasjonstiden på 7,1 sekunder fra... 0 til 200 kilometer i timen er ikke noe å kimse av.

I FARTA: NextEVs Nio EP9 under rekordrunden. Foto: NextEV Vis mer

Toppfart er oppgitt til 314 kilometer i timen. Derimot er EP9 ikke fullt så rask som en Tesla P100D på 0-100-øvelsen - med 2,7 mot 2,6 sekunder. (Offisielle oppgaver).

Det som gjør Nio ekstra troverdige blant alle de nystartede produsentene som vil utfordre Tesla, er altså at de viser hva de er gode for rent teknologisk i praksis - de nøyer seg ikke bare med å liste opp imponerende data på papiret eller vise frem en imponerende prototype. Denne bilen fungerer faktisk. Og hvordan!

Video av rekordrunden:

Bli med da den kinesiske elbilen NIO EP9 satte ny banerekord på legendariske Nurburgring. Vis mer

Eksempel: Tidligere i år prøvde Nio seg på banen Circuit of the Americas nær Austin, Texas. Der satte en EP9 like godt rundetidsrekord for produksjonsbiler med 2 minutter og 11 sekunder. Deretter kjørte den runden i selvkjørende modus på 2 minutter og 40 sekunder med hastigheter opptil 258 kilometer i timen - også det en rekord.

Lanserer SUV

Selvsagt gjør ikke NextEV alt dette bare for moro skyld, selv om det sikkert er mye moro også - i tillegg til hardt arbeide. Men produsenten har ambisjoner om å bli en viktig elbilprodusent, de arbeider målrettet med teknologi for selvkjørende biler og i Shanghai nylig, viste de en elektrisk SUV ved navn ES8.

Det er gode sjanser for at vi får høre mer om NextEV og Nio i overskuelig fremtid.

MER ANVENDELIG: På bilutstillingen i Shanghai viste Nio denne modellen: ES8. Foto: NextEV Vis mer

Les også: