Rask TT og diesel-TT

TT kommer i en rekke nye konfigurasjoner. Vi har prøvd dem i fri fart.

«TT-diesel er en turmaskin fremfor en sportsbil. Selv om fartspotensialet er bra, passer denne bilen best til å ligge på motorveien med pedalen i gulvet, og ikke på svingete GTI-veier...»


München (DinSide Motor): Audi utvider med en rekke motornyheter på TT. Det kommer både ny topp- og ny bunnmodel. I tillegg kommer den med DIESEL.

Angela holder fortet

Vi har prøvd Audiene i landet som skjermer om sin frihet til å kjøre så fort de vil. Tyskerene presses fra alle kanter på dette temaet, og både EU og miljøorganisasjoner presser på. Angela Merkel derimot, Tysklands første kvinnelig kansler, oppvokst i Øst-Tyskland og av Forbes Magazine ranket som verdens mektigste kvinne, lar seg ikke pille på nesen. I Tyskland er det bare gi på alt du klarer på veier uten fartsgrenser.

Turboracer

Vis mer

Rask TT og diesel-TT

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Vi startet med det mest uaktuelle, nemlig TTS. Denne finnes både som kupé og roadster og man kan velge mellom manuell kasse og S-Tronic dobbelkløtsj girkasse. S-Tronic oppleves mer eller mindre som en automatkasse, og bilen har ikke kløtsjpedal. TTS kommer kun med firehjulsdrift, og alle TT med firehjulsdrift leveres med Haldex 4, noe som gjør kraftfordelingen mer effektiv.

Men Audi har ikke fått eLSD som Saab fortsatt er alene om. Motoren i TTS er en toliters firer med 272 hestekrefter, og som leverer 350 newtonmeter fra 2.500 til 5.000 omdreininger.

Testbilen som var en roadster med S-Tronic kasse, klarer 0 til 100 på 5,4 sekunder. Det er like raskt som kupé klarer samme øvelse med manuell kasse. Den raskeste TTS er med S-Tronic. Da er man nede på 5,2. Toppfarten er sperret på 250 kilometer i timen, og Co2-utslippet er oppgitt til 188 gram per kilometer. Dette er lavt for en bensinmotor med nesten 300 hestekrefter.

Bra Haldex

Firehjulsdriften fungerer bra og har kommet seg voldsomt siden første TT med firehjulsdrift. Den gangen snurret forhjulene nesten en runde før du hørte et brak i bakakselen da bakhjulene koblet seg på. Med Haldex 4 har er bakhjulene med hele tiden, og flyttingen av krefter er forbedret betydelig.

TTS går som ei kule, det er mye turbohyling og eksosanlegget gir fra seg litt buldring ved girskift. Dette er sportslig, og med Magnetic Ride aktivert er den skikkelig stiv. I høy fart i Tyskland var det også behagelig å kunne deaktivere denne funksjonen for å oppnå litt mer komfort.

Dette er selvsagt kult, og med taket nede er det både sportslig og luftig.

Med diesel

TT Tdi som den heter er det lettere å få oversikt over. Den kommer i to versjoner, en kupé og en roadster. Begge leveres med firehjulsdrift og manuell kasse. Det er ingen muligheter for S-Tronic på denne.

Dette er den første bilen som får den nye toliteres dieseslmotoren med common-rail innsprøytning og 170 hestekrefter. Denne har et helt annet lydbilde og karakteristikk enn de gamle motorene fra VW/Audi. Dreiemomentet er 350 newtonmeter fra 1.750-2.500 omdreininger. Draget er godt, og i norske hastigheter vil den oppleves som sprek og kvikk i frasparket. Toppfarten på vogna er uanstendig høy, og vi har sjekket at den stemmer.

I tillegg til godt fraspark kan denne modellen også flagge et lavt forbruk. I tillegg til at den klarer 0 til 100 på 7,5 sekunder, bruker den ikke mer enn 0,53 liter per mil, som igjen gir et Co2-utslipp på 139 gram per kilometer.

TT-diesel er en turmaskin fremfor en sportsbil. Selv om fartspotensialet er bra, passer denne bilen best til å ligge på motorveien med pedalen i gulvet, og ikke på svingete GTI-veier med mye fartsforandringer. Da ville vi gått for bensinmotor.

Billigst

Vi testkjørte også billigste modell, TT 1.8 TFSI. Dette er den samme motoren som også sitter i A4 og A5. I TT yter den det samme som i A4, 160 hestekrefter. Denne bilen er ikke priset ennå, men vil mest sannsynlig starte på rundt 400.000 kroners som kupé.

Vi mener dette er et holdbart alternativ hvis men kan ta til takke med kun forhjulstrekk. Motoren har selvsagt heller ikke det trykket som toliterene har, men vi klarte en anstendig toppfart med denne også. Denne bilen vil ikke bli levert med firehjulsdrift.

Priser

TT Tdi er heller ikke priset, men vil koste betydelig mer enn en TT 1.8 TFSI. TTS med den største motoren vil koste fra 763.800 som kupé med manuell kasse. Vår testbil som var en roadster med S-Tronic dobbelkløtsj kasse koster fra 829.200 kroner. Bilene kommer til sommeren.

Bilder finner du her.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder