Fluence Z.E. Concept Foto: Knut Moberg
Fluence Z.E. Concept Foto: Knut MobergVis mer

Ras av elbiler

Ikke mindre enn fire forskjellige elbiler viste Renault på bilutstillingen i Frankfurt.

Våren 2008 hadde DinSide en samtale med Carlos Ghosn, som er toppsjef for Nissan og Renault. Temaet var egentlig SUVer, men det ble raskt snakk om mulighetene for en bærekraftig bilindustri i fremtiden og Ghosn slo fast at det er elbiler som er løsningen i overskuelig fremtid. Samarbeidet med Better Place (for infrastruktur med ladestasjoner, batteribyttestasjoner og gps-baserte systemer som til enhver tid informerer føreren om hvor og når batteriene må lades eller byttes), var allerede langt fremskredet.

I sommer presenterte Nissan sin første el-drevne familiebil - Leaf. Renault hadde allerede vist sin prototype av Kangoo BeBop ZE på bilutstillingen i Paris.

Fire elbiler

Og nå altså beviset på storsatsingen: Fire modeller som Renault hadde stående på sin stand i Frankfurt i september. Hver modell svarer til en bestemt type mobilitetsbehov; fra Twizy som er individualistens mulighet til å kjøre utslippsfritt til Fluence ZE (ZE står for Zero Emission), som er familiebilen som skal lanseres i noen markeder om litt over et år.

For individualisten

Fluence Z.E. Concept Foto: Knut Moberg
Fluence Z.E. Concept Foto: Knut Moberg
Fluence Z.E. Concept Foto: Knut Moberg
Fluence Z.E. Concept med Quickdropstasjon for batteribytte Foto: Knut Moberg
Produksjonsversjonen av Fluence Foto: Knut Moberg
Zoe Foto: Knut Moberg
Zoe Foto: Knut Moberg
Zoe Foto: Knut Moberg
Kangoo Z.E. Concept Foto: Knut Moberg
Kangoo Z.E. Concept Foto: Knut Moberg
Kangoo Z.E. Concept Foto: Knut Moberg
Twizy Foto: Knut Moberg
Twizy Foto: Knut Moberg
Carlos Ghosn legger frem Renaults elektriske visjoner i Frankfurt Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Twizy fremstår som en slags scooter på fire hjul, men det er en bil – for en person – med ratt og lukket karosseri. Det er altså en slags bil-versjon av BMW C1 som var en delvis lukket motorsykkel. Det dreier seg her om et kjøretøy for bypendlere. Den har en elmotor som utvikler 20 hestekrefter og går ikke fortere enn 75 km/t. Ingenting for landeveien, altså. Med litiumion-batterier som gir en rekkevidde på 100 km kommer denne lille tassen sannsynligvis i produksjon i 2013.


Sporty men miljøvennlig

Zoe er en sporty kompaktbil med plass til fire personer. Slik den sto på utstillingen var det en utpreget show-bil med berørings-dashbord i stedet for klassiske instrumenter og betjening og med dører som åpnes oppover. Det planlegges imidlertid for en produksjonsversjon. Elmotoren utvikler 73 hestekrefter, toppfarten er 140 km/t. Rekkevidden er 140 km og litiumionbatteriene er av typen som kan byttes automatisk i Quick Drop-stasjon. Lading på dedikert ladestasjon tar 20 minutter – fire til åtte timer i vanlig stikkontakt.

Praktisk utgave

Kangoo Z.E. concept er el-versjonen av Kangoo BeBop som ble lansert i fjor. Elmotoren har en makseffekt på 95 hk og toppfarten er 130 km/t. Litiumionbatteriet gir en rekkevidde på opptil 160 km. Solceller på taket gir en liten ekstraforsyning av energi til lys og klimaanlegg.

Familiesedanen

Det er Fluence Z.E. som er sedanversjonen som blant annet skal introduseres på markeder som Israel og Danmark fra 2011. Dette er en videreutviklet veresjon av Fluence, sedanversjonen av Mégane som ble lansert i en del land tidligere i år. Denne har også litiumionbatterier av typen Quick Drop og, som Kangoo Z.E., en motor på 95 hester og en rekkevidde på 160 kilometer.

Som vi ser er disse bilene konsepter, men de viser tydelig hvilken vei Renault ser for seg inn i fremtiden og de første kjørbare prototypene er allerede i produksjon.