SLITES RASKERE: Ifølge en svensk undersøkelse er dødsulykkene redusert med 80 prosent, takket være midtdelere. Det viser seg samtidig at midtdelere gjør at veiene slites 60 prosent raskere enn «vanlige» veier, uten fysisk midtskille. Bildet er fra E6 ved Gardermoen. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
SLITES RASKERE: Ifølge en svensk undersøkelse er dødsulykkene redusert med 80 prosent, takket være midtdelere. Det viser seg samtidig at midtdelere gjør at veiene slites 60 prosent raskere enn «vanlige» veier, uten fysisk midtskille. Bildet er fra E6 ved Gardermoen. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Veislitasje med midtdeler

Rapport: Veier med midtdeler slites ofte svært mye raskere

Svensk undersøkelse viser at veien slites opptil 60 prosent raskere med midtdelere.

Møtefrie veier har redusert dødsulykkene med om lag 80 prosent. En fersk undersøkelse, publisert av svenske Statens väg- och transport-forskningsinstitut (SVI), viser nå at disse veiene også slites mye raskere. Rapporten anbefaler også høyere tekniske krav til veiene.

- Sammenligninger har vist at spordybden slites opptil 60 prosent raskere på de møtefrie veiene. Det er mindre sidebevegelse på kjøretøyene, noe som fører til i slitasje og belastningen konsentrerer seg i smale spor på veien, sier forskningsingeniør Terence McGarvey ved VTI, som også har skrevet rapporten, til svenske forskning.se.

Ikke plass til å bevege seg

Undersøkelsen viser til at bilene har «mindre plass» til å bevege seg i sideretningen.

På veier med to pluss én-veier, ble sideskift redusert med 24 prosent blant lette kjøretøy og 19 prosent blant tungtrafikken. Nedgangen for én+én-veier er nedgangen enda større, henholdsvis 44 og 39 prosent.

- Den akselererte nedbrytningen oppstår på grunn av utformingen av veien. For å redusere nedbrytningen trenger vi bedre design - for eksempel øker bredere midt- og sidearmer sideforskyvningen til kjøretøyene. Bedre asfalt-blandinger er også et alternativ. Slike tiltak krever imidlertid større investeringer, sier McGarvey.

- Sparer samfunnet med økt sikkerhet

I Norge er Statens vegvesen kjent med at bruk av midtdelere og midtrekkverk kan gi redusert levetid på veidekket, grunnet økt kanalisering av trafikken.

- Dette vil i de aller fleste tilfeller medføre en veldig liten merkostnad, sammenlignet med de besparelsene samfunnet får ved den positive effekten av økt trafikksikkerhet av slike tiltak, kommenterer sjefingeniør Even Sund i Vegdirektoratet til Dinside.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) er et statlig forsknings-institutt innen den svenske transportsektoren. Det var forskning.no som først skrev om undersøkelsen i Norge.