ZF kommer med 9-trinns automatgir i biler fra Range Rover.  Foto: Range Rover
ZF kommer med 9-trinns automatgir i biler fra Range Rover. Foto: Range RoverVis mer

Range Rover med ni gir

Effektiviseringen vil ingen ende ta, og utvekslingen er avgjørende, forteller ZF.

For ikke lang tid tilbake annonserte flere bilmerker at de er i ferd med å gå over til 8-trinns automatkasser. Dette gjelder først og fremst de bilprodusentene som har et samarbeide med girkasseprodusenten ZF, og har deres girkasser i bilene.

DinSide var i forrige uke på besøk hos Land Rover og Jaguar i England, og fikk da vite at disse merkene nå introduserer en 9-trinns automatkasse. Spørsmålet blir da selvfølgelig hvor dette skal ende.

Land Rover forteller at det var ZF som kom til dem og fridde i forhold til et samarbeide, ettersom Land Rover etter hvert har en rekke produkter hvor denne girkassen kan passe inn. Som bildet viser kan den benyttes for eksempel i Range Rover Evoque, og den vil garantert bli å finne i den nye storebroren fra Range Rover. Sistnevnte skal nå også lanseres med en 3-liters kompressormatet bensinmotor, hvor 9-trinns kassen vil passe svært godt.

Hvorfor?

Den nye kassen til ZF er bare en anelse lenger en forgjengeren. Vis mer


Hva er gevinsten ved å gå fra åtte til ni trinn? Vel, først og fremst handler det om redusert forbruk, forteller Richard Agnew fra Land Rover oss. En girkasse henter hele tiden rett utveksling i forhold til disponibelt dreiemoment, og med ni trinn er det enda lettere å finne riktig utveksling for å utnytte motorens optimale arbeidsområde. Vi vet også at Range Rover på sikt skal komme med en hybridversjon av nye Range Rover, og at ZF sine siste produkter er laget med tanke på å brukes i nettopp hybrider.

Dette sa vi i 2010

Egnet for offroad

I tillegg er det høyeste giret i en 9-trinns kasse enda høyere giret enn hva det er i 8-trinns versjonen. Dermed blir turtallet lavere, og forbruket bedre når man ligger på motorvei eller i hastigheter hvor det høyeste giret er i bruk. I Land Rovers produkter er også førstegiret i de nye kassene lavere enn på de utgående. Dette passer veldig bra når man kjører offroad, hvor krabbegirene gjerne skal være så lavt giret som mulig. (Offroad handler om å kjøre så sakte som mulig, men så fort som nødvendig.)

Tiden går videre: Dette sa vi om automatgir i år 2000

Flere venter

Om vi ser tilbake til den nye girkassens forgjenger, så girer denne så godt som ikke merkbart. ZF forteller at det samme gjelder versjonen med 9-trinn, og at det ligger et multitrinns dempersystem i girkassens momentomformer som skal bedre dette ytterligere.

Også 9-trinnskassen har et adaptivt system for å tilpasse seg førerens kjørestil når kassen står i full automatikk. Foreløpig har vi ikke klart å kare til oss opplysninger om når, og i hvilke biler fra Land Rover kassen først dukker opp, men de vil være her i nær fremtid.

Deretter dukker det naturlige spørsmålet opp. Hvor lenge får Range Rover og Jaguar lov å være alene med denne girkassen? BMW tripper nok utålmodig i påvente av den samme muligheten.