Range Rover Hybrid vil bli vist fram for førte gang nå i september. Det vil si at den kommer til salgs i Norge tidlig i 2014. Foto: Produktbilder
Range Rover Hybrid vil bli vist fram for førte gang nå i september. Det vil si at den kommer til salgs i Norge tidlig i 2014. Foto: ProduktbilderVis mer

Range Rover Hybrid kommer snart

Hybridutgavene av Range Rover og Range Rover Sport blir snart vist fram for første gang, og kommer til Norge i begynnelsen av 2014.

De siste versjonene av Land Rovers toppmodeller har ganske enkelt satt en ny standard i premium-SUV-segmentet, noe du kan lese mer om i våre tester av nye Range Rover og nye Range Rover Sport.

Men i tillegg til de vanlige diesel- og bensin-versjonene har det vært en dårlig skjult hemmelighet at Land Rover også har jobbet med en hybridversjon.

Vi i DinSide hadde vår første sak om dette allerede i november 2012, men nå er det altså ikke lenge til modellene skal vises fram for første gang.

Hybrid gir lavere pris!

En av grunnen til at hybridversjonene er så spennende for oss nordmenn, er at de vil få en avgiftslette som kommer kundene til gode i kraft av lavere nybilpris.

Nøyaktig hvor mye rimeligere du vil slippe unna er dessverre ikke fastsatt på det nåværende tidspunkt, men hybriden gir også andre fordeler det er greit å være klar over.

Her er det vi vet så langt.

Råsterk med hybrid

Både Range Rover og Range Rover Sport vil ha den norgesvennlige treliters dieselmotoren under panseret, men i tillegg kommer altså elmotoren som gir ekstra krutt under panseret når du ønsker det, eller et enda lavere forbruk under normal kjøring.

Selv om de færreste eierne av en slik millionbil noengang vil tørre å kjøre den hardt i terrenget, er det ingen tvil om at bilen tåler brasene. Foto: Produktbilder Vis mer

Selve elmotoren produserer alene et dreiemoment på 170 Nm, og kjører du i såkalt EV-modus vil bilen kjøre kun på el-drift helt til den når 48 km/t, begrenset til en rekkevidde på 1,6 kilometer, før dieselmotoren automatisk slår inn.


Det er for øvrig verdt å legge merke til dreiemomentet, som totalt i hybriden er på hele 700 newtonmeter mellom 1.500 og 3.000 omdreininger. Det er tall som bør glede hjertet til de som liker å trekke tung last.

Det er også morsomt å se at Range Rover nådde sitt utslippsmål, som under utviklingen hele tiden har ligget fast på 169 g/km. Forbruket ved blandet kjøring er ellers oppgitt til 0,64, som - hvis det stemmer, er imponerende for en bil som veier over 2.400 kilo med sjåfør.

Begge hybridmodellene gjør forøvrig 0-100 distansen på under syv sekunder, og har en toppfart på henholdsvis 218 (Range Rover) og 225 (Range Rover Sport) kilometer i timen.

Batteri under beina

Range Rover har installert en elmotor mellom motoren og girkassen der svinghjulet normalt sitter. Denne jobber i tospann med den samme 8-trinns automatkassen som sitter i de ordinære versjonene av nye RR'ene.

Batteripakken (kapasitet: 35 kWt), er montert i fotbrønnen under beina på høyre baksetepassasjer, og skal dermed ikke gå ut over størrelsen på bagasjerommet. Vekten på hele hybrid-systemet, inkludert batteriet, inverter og el-motoren er forøvrig rett i underkant av 120 kilo, og du ser vekten på bilene i tabellen under.

Batteriet er for øvrig vanntett, siden Range Rover insisterer på å beholde vadedybden på 90 centimeter. Greit å vite for de få av eierne som tør å ta millionbilen på tur ut i elven altså...

Kilde: Land Rover Vis mer


16.000 kilometers signingsferd

For å skape blest om hybridmodellen og dens lave forbruk har Land Rover allerede sendt avgårde en ekspedisjon bestående av tre biler fra hovedkontoret Solihull i England til India, under navnet Silk Trail expedition.

De tre bilene i ekspedisjonen startet allerede 22. august og skal være framme 15. oktober, og det er altså disse modellene du ser avbildet i denne saken.

Ordrebøkene åpnes 10. september

Britiske kunder kan forhåndsbestille bilen allerede fra 10. september, og vil da få bilen i begynnelsen av 2014. Vi tipper den kommer til Norge på omtrent samme tid.

Nøyaktig pris og leveringsdato må vi imidlertid komme tilbake til.

Les også:
Test av nye Range Rover og Test av nye Range Rover Sport.

Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Range Rover Hybrid vil bli vist fram for førte gang nå i september. Det vil si at den kommer til salgs i Norge tidlig i 2014. Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Selv om de færreste eierne av en slik millionbil noengang vil tørre å kjøre den hardt i terrenget, er det ingen tvil om at bilen tåler brasene. Foto: Produktbilder
Kilde: Land Rover