Nye Range Rover kommer til Norge ved juletider. Neste år er Range Rover Hybrid på plass.
Nye Range Rover kommer til Norge ved juletider. Neste år er Range Rover Hybrid på plass. Vis mer

Range Rover Hybrid anno 2013

Og den får avgiftslette som alle andre hybrider. Det lover godt.

Nye Range Rover kommer på markedet i slutten av året, men er det denne modellen du faktisk skal ha? Spørsmålet dukker opp fordi vi vet det kommer en hybrid i løpet av 2013. Riktig nok på slutten av året som 2014-modell, men den tålmodige kan få lønn for ventetiden.

Basert på 3-literen

Range Rover Hybrid har den norgesvennlige treliters dieselmotoren under panseret. Denne alene fungerer ypperlig i den store SUV-en, blant annet takket være sitt svimlende dreiemoment på 600 Nm. Ettersom bilen i seg selv er slanket med opp til 420 kilo i forhold til utgående modell, takket være en aluminiumskonstruksjon, så kommer kreftene enda mer til sin rett.

Vi prøvekjører nye Range Rover

Sparebøsse eller kraftplugg

Vis mer


I hybridversjonen får du dette, pluss en elmotors effekt i tillegg. I likhet med i alle andre hybrider kan den batteridrevne delen av drivlinjen gjøre to ting for deg. Enten gi deg ekstra fraspark når du ønsker det, eller gi deg et snillere forbruk under normal kjøring. Som lønn for å tenke miljøvennlig får du en avgiftsrabatt som gjør at bilen kommer til å bli svært prisverdig i Norge, mer enn alle andre land.

Vi har testet Range Rovers minste, Evoque

Sett det før

Den tekniske sammensetningen er gjort ved at Range Rover har implementeret en elmotor mellom motoren og girkassen der svinghjulet normalt sitter. Denne jobber i tospann med den samme 8-trinns automatkassen som sitter i de ordinære versjonene av nye RR'ene. Dette gjør at løsningen i Range Rover ligner mye på systemet som blant annet sitter i BMW ActiveHybrid 5.

Minus 30 gram

Foreløpig har ikke Range Rover kommet med noen endelige spesifikasjoner på hybridversjonen, men de er klare på at utslippsmålet er 169 g/km. De kjenner også effekten på elmotoren, som skal være 47 hk, og by på et ekstra dreiemoment på 170 Nm. Dette i tillegg til de 259 hestereftene dieselmotoren har fra før, og dreiemomentet på 600 Nm. Dette kan gjøre nye Range Rover Hybrid farlig sterk.

Vis mer


Vanntett batteripakke

Batteripakken skal levere 1,7 kWt/50 kW, og er montert i fotbrønnen under bena på høyre baksetepassasjer. Batteriet måtte pakkes godt inn, ettersom det er montert lavt. Range Rover ønsker nemlig ikke gjøre kompromiss med hybridens vadedybde. Den skal opprettholdes på 90 cm, noe som krever at batteriet er montert i et vanntett kabinett. Plasseringen av batteripakken gjør selvfølgelig også at bagasjerommet opprettholdes, ettersom batteriet ikke stjeler av plassen.

Lander i slutten av 2013

Selv om vi har frittet Range Rover ut om noen av bilens tekniske spesifikasjoner, er det fortsatt noen spennende detaljer som gjenstår.

Hva blir for eksempel bilens ytelse? Det eneste vi får vite er at den skal gjøre 0-100 km/t på rundt sju sekunder. Hvor mye bilen skal koste forblir også uvisst frem til bilen lanseres. Er vi heldige kan avgiftsrabatten man får på en hybrid være med på å spise opp de kronene ekstra som Range Rover må ha for bilen.

Det kan altså bety at prisen på en vanlig 3,0 TDV6 og en Range Rover hybrid kan bli relativt like, men vi skal ikke forskuttere noen ting. På slutten av neste år får vi svaret. Da dukker de første hybridene opp som 2014-modeller.