UNIKT OG TØFT: Hvem skulle trodd det? Range Rover Evoque som kabriolet! Navnet er Range Rover Evoque Convertible Concept, og den skal vises i Genève. Foto: Land Rover
UNIKT OG TØFT: Hvem skulle trodd det? Range Rover Evoque som kabriolet! Navnet er Range Rover Evoque Convertible Concept, og den skal vises i Genève. Foto: Land RoverVis mer

Range Rover Evoque mister taket

Land Rover akter ikke å ta overilte beslutninger, og presenterer derfor først denne som et konsept.

Akkurat slik de gjorde sist - da det var tredørs-versjonen av Evoque som var på vei.

Det er nemlig viktig å observere publikums reaksjoner vis à vis en ny design før man bestemmer seg for å sette igang de store industrielle investeringene en fullskala produksjon fordrer.

Fra LRX til Evoque

Og det forekommer oss ganske utrolig, men det er faktisk bare to og et halvt år siden vi fikk bekreftet at Land Rover hadde bestemt seg for å sette den spektakulære konseptbilen LRX i produksjon. Det ble Range Rover Evoque. Den ble først vist i en slags kupé-versjon med tre dører - mer spektakulært, men mindre praktisk. Den mer anvendelige femdørsmodellen er selvsagt den de fleste vil ha nytte av - og selv den har på uvanlig vis greid å beholde mye av "wow-faktoren" konseptbilen avstedkom.

Den tid er over da SUV-er ble ansett som nødvendigvis firehjulstrekkere og Evoque kommer da også med mulighet for å velge en versjon med drift på bare to eller en med drift på fire hjul ved behov.

Se også: Test av Range Rover Evoque i Alpene, med både to - og firehjulsdrift.

En hel familie

UNIKT OG TØFT: Hvem skulle trodd det? Range Rover Evoque som kabriolet! Navnet er Range Rover Evoque Convertible Concept, og den skal vises i Genève. Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
UNIKT OG TØFT: Hvem skulle trodd det? Range Rover Evoque som kabriolet! Navnet er Range Rover Evoque Convertible Concept, og den skal vises i Genève. Foto: Land Rover
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P

Og nå, etter tredørs, femdørs, tohjuls- og firehjulsdrevet Evoque, vises altså en kabrioletversjon. I denne kategorien er det høyst uvanlig hvis man unntar ur-jeep-type biler. Det nærmeste man kommer i "nyere tid" er den takløse crossoveren Nissan Murano CrossCabriolet, som kom på markedet i 2011.

Balansegang

Kabrioletversjonen av Evoque er designet av teamet til sjefdesigner hos Land Rover, Gerry McGovern og ifølge produsenten er balansen i designen blitt ptioritert. Bilen er utstyrt med stofftak og skal være forsynt med kraftig veltebeskyttelse i form av bøyle som spretter ut hvis bilen krenger over en viss vinkel. Stivheten i karosseriet skal være bortimot ivaretatt uten noen kraftig økning i vekt. Samtidig skal det ikke vært inngått kompromisser når det gjelder bilens (relativt sett) praktiske aspekter og bilen skal være like dugelig i terrenget og ha like god plass til de fire passasjerene som versjonen med tak.

Konsept-stash

For øvrig er konseptbilen utstyrt med titansølv 21-tommers lettmetallfelger og interiøret er måne- og elfenbenfarget (sic!) Det er ingen grunn til å anta at motoriseringen i en eventuell produksjonsbil vil skille seg fra den eksisterende Evoque.

Så gjenstår det da, å se om publikums begeistring vil matche den som ble LRX-konseptet til del i sin tid og som gjør at Evoque i det hele tatt eksisterer. Svaret får vi i hvert fall ikke før Genève-utstillingen der den skal vises. Mer om det altså, tidlig i mars...

Les også: Fett ekstrautstyr til Range Rover Evoque