<b>FULL LED:</b> Range Rover Evoque kan fås med både hovedlys, kjørelys og tåkelys i LED. Hovedlysene dessuten adaptive. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FULL LED: Range Rover Evoque kan fås med både hovedlys, kjørelys og tåkelys i LED. Hovedlysene dessuten adaptive. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Range Rover Evoque fornyet

Evoque blir kraftig oppgradert - selv om det ikke ser sånn ut.

En av bilene som står på bilutstillingen i Genève må man se to ganger på for å se at den er ny. Og helt ny er den jo heller ikke, selv om den nye versjonen av Range Rover Evoque utvilsomt blir gjenstand for en omfattende fornyelseskur.

Men det ytre er det heldigvis ikke gjort så veldig mye med. Og det vil nok de fleste synes er helt greit.

For er det noe Evoque har solgt på, er det sin tøffe og vågale design. For med 400.000 eksemplarer solgt siden lanseringen i 2011, er Evoque tidenes største suksess for den britiske spesialist-produsenten Land Rover.

Lett sminket

Likevel er det gjort noen subtile retusjeringer: Lyktene er noe endret og kan nå leveres som full LED - inklusive adaptive LED-hovedlys. Av andre eksteriørnyheter finner vi ny støtfanger foran, grill som er endret og kan leveres i to varianter, samt tre nye felg-versjoner.

Det er altså på innsiden at de største endringene gjøres, og de går gledelig nok på de svakhetene vi påpekte da vi nylig testet dagens toppmodell av Range Rover Evoque.

BEGRENSET: Eneste visuelle endring sett fra siden er ny felgdesign. Resten står seg godt, synes vi. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Nye seter

I interiøret er for eksempel nye seter på plass. Også dørforingene og instrumentpanelets design er fornyet. Produsenten nevner dessuten nye, myke premiummaterialer - her var vi faktisk riktig så fornøyd med de som allerede eksisterte.

Kommunikasjons- og underholdningssystemet betjenes via en 8-tommers berøringsskjerm som tilbys med nye fargekombinasjoner. For øvrig tilsvarer nå utstyrsvariantene dem som tilbys på Range Rover Sport, nemlig Pure, SE, HSE, HSE Dynamic og Autobiography.

OPPGRADErT: Vi likte godt interiøret i Evoque fra før - nå er det modernisert. Foto: LAND ROVER Vis mer


Forbruk og utslipp går klart ned

Men det er nok under panseret den viktigste oppgraderingen har skjedd, nemlig ny motorisering som sørger for lavere forbruk og utslipp.

Det dreier seg om nye Ingenium dieselmotorer i aluminium, i to effektvarianter svært nær forgjengerens 150 og 190 hester, for nå er det snakk om 150 og 180.

Ingenium TD4 er 20-30 kilo lettere enn forgjengeren og den har stive sylinderblokker og frikoblede injektorer som ifølge Land Rover sikrer lave nivåer av vibrasjon og støy.

De to variantene er som følger:

1) 150 hester med en drivstofføkonomi ned til 0,42 liter per mil og ganske så lavt CO2-utslipp på 109 gram per kilometer. Dette er for 2-dørsversjonen med forhjulsdrift, som i dag slipper ut 129 gram. - i Norge-aktuell versjon med fire dører og firehjulsdrift er tallet 125 gram - mot 149 i dag.

2) 180 hester med forbrukstall 0,48 liter per mil og et CO2-utslipp fra 125 gram.

Evoque er dermed blitt konkurransedyktig fra et miljø/klima-perspektiv.

Versjonen med 150 hester er ifølge produsenten 18 prosent mer drivstoffeffektiv enn forgjengeren.

MEST EFFEKTIVE: Fornyet Evoque får forbrukstall helt ned i 0,42 liter per mil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Rimeligere i drift

For å nå de nye resultatene er kjente teknikker brukt, blant annet variable ventiltider og en rekke lavfriksjonsteknologier. Selektiv katalytisk reduksjon og en ny lavtrykks-eksos besørger den nødvendige reduksjonen av nitrogenoksid (NOx)-utslippene. Det må til for å tilfredsstille EU6-kravene som trådte i kraft i fjor.

Land Rover kan dessuten fortelle at serviceintervallene har blitt utvidet fra ca. 25.700 kilometer til ca. 33.500, for å redusere driftskostnadene med de nye og lettere motorene.

...og bensin

2016-års modellen tilbys også med Land Rover 240 hesters Si4- bensinmotor. Den skal klare 0–100 på bare 7,6 sekunder og oppnå en toppfart på 217 kilometer i timen. Drivstofforbruket på denne er oppgitt til 0,78 liter per mil og et CO2-utslippet til 181 gram per kilometer.

Sikkerhet opp

Også sikkerhetssystemene er oppgradert. Blant annet er det nå aktiv motstyring i kjørefeltassistenten «Lane-Keeping Assist», og autobrems som skal klare å unngå kollisjoner i opptil 50 kilometer i timen, samt redusere ulykkens omfang i hastigheter under 80.

Får terreng-assistent

Vi opplevde allerede fremkommeligheten til Evoque som svært god og bedre enn konkurrentenes, men nå skal den forbedres ytterligere gjennom introduksjonen av Land Rovers «All-Terrain Progress Control» (ATPC) som først ble lansert på Range Rover og Range Rover Sport.

Men så bra i terrenget som bilen vi nettopp har gitt terningkast 1, er den ganske sikkert ikke!

AKTUELL: Det var ikke behov for oppdatering av denne tøffe hekken. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Når det er sagt: ATPC opprettholder en forhåndsbestemt hastighet (valgt med cruise control-funksjon) både forover og i revers mellom 1,8 km/t til 30 km/t (1,1 mph til 19 mph) slik at føreren kan konsentrere seg om å takle det vanskelige terrenget.

Norske priser vil bli offentliggjort nærmere lansering senere i år, men disse vil ifølge importøren være sammenlignbare med dagens modell.

I så fall er det altså duket for mer og Bedre Evoque for pengene...

PREMIUM: Det er klasse over midtkonsollen i Evoque. Dreiehjul som girvelger er opprinnelig fra Jaguar. Foto: LAND ROVER Vis mer