Rally til folket

Subaru Impreza WRX STi er for mange den ultimate rallybilen for privat bruk. Til vinteren kan også europere som kjører på høyre side av veien glede seg over denne bilen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

STi står for Subaru Tecnica International, som lenge har bygget Impreza for det japanske hjemmemarkedet. I forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt, som går av stabelen nå, lanseres en Impreza WRX STi for det europeiske markedet.

To versjoner

WRX STi kommer i to stylingvarianter hvor den ene minner mest om en ordinær WRX og den andre, Pro Drive, minner mest om en fullspekket rallybil. Forskjellene begrenser seg til en annen støtfanger foran med større luftinntak og en gigantisk vinge på bakluken.

Visuelt skiller STi modellene seg fra den ordinære WRX modellen med andre hovedlys, større luftinntak på panseret, et stort eksosrør isteden for to små, ”gullfelger”, blå felter i setene og røde pyntesømmer i ratt, girkule og håndbrekk.

Turbobokser

Motoren i den europeiske versjonen er noe forandret i forhold til den japanske, som har helt andre utslippskrav å forholde seg til. I Japan går også disse bilene på 100 oktan bensin som kan kjøpes på hvilken som helst bensinstasjon. STi-varianten som kommer hit er oppgitt med 265 hestekrefter ved 6.000 omdreininger 343 newtonmeter ved 4.000. STi skal klare 0-100 kilometer i timen på 5,2 sekunder.

80 prosent av denne motoren er ny i forhold til den vanlige WRX motoren. Blant annet er blokken forsterket og stempler, ladeluftkjøler, variable ventiltider og manifolder nytt. Slagvolum, boring og slaglengde er det samme som for WRX. Den måtte også få oppgradert katalysatoren for kunne tilfredstille utslippskravene EU3.

Spyling

Turtallsperre begynner å bli vanlig, men her er det mulig for føreren og justere turtallsperren selv, samtidig som varsellamper gjør så godt de kan for å advare mot for høyt turtall. Du har også mulighet til å spyle ladeluftkjøleren med kaldt vann fra en knapp på dashbordet. Vanntanken ligger i bagasjerommet.

Gir og fremdrift

STi har en sekstrinns girkasse, som er den samme som på den japanske modellen. Girkassa er tettsteget og er forsterket for å takle den brutale behandlingen disse bilene kommer til å få.

WRX STi har selvsagt firehjulstrekk og fordelingen mellom for- og bakaksel skjer gjennom en mekanisk senterdifferensial. Både for- og bakaksel kan leveres med Subarus Suretrac som er differensialer med brems.

Demperne på WRX STi, er som på WRC rallybilen, snudd opp ned. Dette er også godt kjent for de som har stiftet bekjentskap med de verste R-motorsyklene som har opp-ned gaffel.

Felger og bremser

WRX STi får større felger enn WRX. Dimensjonen på felgene blir 17x7,5 tommer, altså en halv tomme bredere enn WRX-felgene. Dekkene vokser fra 215/45 til 225/45.

Gode bremser er i høyeste grad nødvendig, og Subaru tok ingen sjanser og valgte Brembo-bremser. Foran er det firestemplede kalipere og bak er det tostemplede kalipere. ABS-systemet er på plass og har nå også fått G-sensor som måler kraften sideveis.

Kommer til Norge

Importøren regner med at bilen er på plass i Norge i månedsskiftet februar/mars 2002. Prisen er fortsatt litt i det blå, men vi regner med at den vil ligge mellom 550.000 og 600.000 kroner. Antagelig nærmest 600.000.