Rally-Legacy

Storebroren til Legacy har til nå vært forbundet med sportslig komfort – det er det slutt på nå.

Rally-Legacy

  1. Store bilder!


Subaru Legacy 3,0R Spec B som Subaru viser frem i Genève er klart mer sportslig enn gjennomsnitts-Legacyen. Selv om den sekssylindrede boksermotoren på 3-liter og 245 hestekrefter er å finne i vanlige Legacy 3,0R er andre ting som er tuklet med for å få mer rallyfølelse i storbroren til verdensmester-Imprezaen.

Manuell girkasse

Det første som måtte ut var den automatiske girkassen. Den er erstattet med en sekstrinns manuell girkasse fra Impreza STi. Deretter ble komforten fjernet til fordel for stivere fjæring. For å øke kjøregleden er det plassert en differensialbrems på bakakselen, og veigrepet håndteres gjennom dekk i dimensjonen 215/45-18.

Det er sedanversjonen som foreløpig er utsatt for denne behandlingen. Om Spec B blir et alternativ i butikkene vil ikke Subaru si noe om, men siden endringene tross alt er moderate er det nok sannsynlig at vi vil finne noe liknende i prislistene om ikke alt for lenge. I Norge markedsføres Legacy 3,0R kun i Outback-versjon.

Mer om nyhetene på Genève-utstillingen finner du her.

Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer