Vis mer

Rally Dakar blir elektrifisert

OSCar eO stilte til start uten en forbrenningsmotor til å drive hjulene.

De fleste som hører navnet Pål Anders Ullevålseter vet hva vi snakker om. Rally Dakar, selvfølgelig. I år kom han inn til en respektabel plassering, etter mye om og men, og nær timen med tilleggsminutter, ufortjent etter egne utsagn. I år deltok også et team fra Latvia, og det med en noe spesiell doning.

Fra 7-liter til elmotor

Teamet er tidligere kjent for bilen OSCar 03, en bil som rullet rundt med en 7-liters Corvette motor under panseret. I år har teamet derimot snudd helt om, og stilte med en tilsvarende bil, men med elektrisk drift. Under panseret var det lite annet enn et digert batteri å spore. For å ha nok rekkevidde satte teamet inn en liten bensinmotor i hekken på bilen. Denne virket kun som en rekkeviddeforlenger, og gjorde ingen annen jobb enn å stå der og putre og gå for å lage strøm.

Et norsk elbilrally

800 kilometer

Vis mer


Teamet forteller at bilen har en rekkevidde på 80 mil, noe som er nok til å henge med på de lengste etappene. Toppfarten er ikke all verden, med en grense på rundt 140 km/t. Det er likevel nok for å henge med, og stort sett går det langt saktere enn som så, og da er bilen fullt ut konkurransedyktig. Målet med årets deltagelse var mer å gjennomføre enn å vinne noe som helst. Hvorvidt Dakar i fremtiden kommer til å bli elektrifisert skal være usagt, men at elektriske kjøretøy kommer til å gjøre en sakte men sikker inntreden i motorsporten er det liten tvil om. Det er jo lenge siden det første gangen var snakk jo om F1-biler med hybrid og firehjulsdrift.

VW lager den heftigste Polo'en du kan tenke deg.

Her er en presentasjon fra teamet og byggeprosessen rundt OSCar: