<b>SPORTS-GENER:</b> BMW 3.0 CSL. Nå - og før. Den klassiske versjonen til høyre vant flere troféer på i touring-mesterskap på 70-tallet. Om den nye kommer i produksjon vites ikke per nå. Men vi håper. Foto: BMW
SPORTS-GENER: BMW 3.0 CSL. Nå - og før. Den klassiske versjonen til høyre vant flere troféer på i touring-mesterskap på 70-tallet. Om den nye kommer i produksjon vites ikke per nå. Men vi håper. Foto: BMWVis mer

Rålekre BMW 3.0 CSL Hommage

BMW har vist sin spektakulære gjenfødte 3.0 CSL på den eksklusive bilutstillingen i Cernobbio.

Tekniske data er det sparsomt med, for å si det mildt. Men vi vet at det dreier seg om en bil som er en hyllest (hommage, på fransk), til klassiske 3.0 CSL fra 70-tallet som høstet heder og ære på racer-banene i Europa.

CSL står for for Coupé Sport Leichtbau eller lettvekts-sportskupé og originalen brukte aluminium for å redusere vekten. Konseptbilen som ble vist i pinsehelgen derimot, tar i bruk det mer aktuelle CFRP eller karbonfiberforsterket plast, et materiale BMW har blitt spesialister på etter utviklingen av elbilen i3.

Oppvisning i eleganse

Villa d'Este er et palass fra 1500-tallet som står på UNESCOs verdensarv-liste. Det ble av Forbes' eksperter kåret til verdens beste hotell i 2009. Les vår artikkel her.

Det er der BMW sponser den hyper-eksklusive bilutstillingen, som samtidig er verdens mest prestisjetunge skjønnhetsshow for biler - Concorso d'Eleganza Villa d'Este - i Cernobbio i Italia.

BMW kan som arrangør ikke selv delta i konkurransen, derimot er det blitt tradisjon at de rett som det er trår til med sin egne spektakulære kreasjon.

KLAR TIL SPRANG: Det er inntrykket man får når man betrakter BMW 3.0 CSL - med dynamikk som tydelig budskap. Foto: BMW Vis mer


Tidligere har vi for eksempel hatt anledning til å omtale biler som BMW M1 Hommage (2008) og 328 Hommage (2011). For ikke å snakke om fjorårets temmelig spesielle Mini Superleggera.

Og en forløper til kommende BMW luksus-flaggskip, Gran Lusso Coupé, ble vist året før.

Bilen er en hyllest

Bilene som deltar i selve skjønnhetskonkurransen får vi eventuelt muligheten til å komme tilbake til, men bare denne spesielle BMW-en er nok til å ta seg tiden til å besøke showet. 3.0 CSL Hommage er tredje Hommage-bil BMW presenterer her og den ser såpass nesten-produksjonsklar ut at man griper seg i å drømme om lanseringen av en slik modell fra München.

COCKPIT: Futuristisk racingmiljø i 3.0 CSL. Vil det bli slik i en eventuell produksjonsbil, tro? Foto: BMW Vis mer


Kommer - kommer ikke?

Adrian van Hooydonk er sjefsdesigner for BMW og innrømmet i forbindelse med lanseringen av denne konseptbilen at arven fra fortiden er et viktig element når fremtidens design skal defineres, for å ta vare på den innerste identiteten til bilmerket.

Det er altså lov å håpe at en bil med denne som basis vil komme i produksjon på et eller annet tidspunkt, i motsetning til den rene showbilen som M1 Concept var.

Med BMW i8 har tross alt den bayerske bilprodusenten vist at de er i stand til å få ut i produksjon biler man trodde ville forbli spektakulære konsepter.

RACING-KONSEPT: Ikke helt produksjonsklar, såvidt vi kan bedømme fra hi-tec-interiøret. Men kanskje ikke SÅ langt unna likevel? Foto: BMW
IKKE DISKRET: Vingen bak er en integrert del av designen. Legg merke til hvordan den på en måte gror ut av karosseriet... Foto: BMW
RÅ SPORTSKUPE: 3.0 CSL er åpenbart ingen familiebil. Designen bærer i seg mange elementer fra den klassiske originalen. Foto: BMW
RÅTT GLIS: Ja, det er jo slik det ser ut... Umiskjennelig BMW og samtidig noe annerledes og nytt. Foto: BMW
MUSKELBUNT: Sett fra profil oser 3.0 CSL need for speed! Foto: BMW
KLAR TIL SPRANG: Det er inntrykket man får når man betrakter BMW 3.0 CSL - med dynamikk som tydelig budskap. Foto: BMW
COCKPIT: Futuristisk racingmiljø i 3.0 CSL. Vil det bli slik i en eventuell produksjonsbil, tro? Foto: BMW
SPORTS-GENER: BMW 3.0 CSL. Nå - og før. Den klassiske versjonen til høyre vant flere troféer på i touring-mesterskap på 70-tallet. Om den nye kommer i produksjon vites ikke per nå. Men vi håper. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW