Vis mer

Råfrekk Audi

Quattro fyller 30 år. Her er jubileumsmodellen.

Vi har hørt om den en stund, men nå er den endelig er. Audi viste frem bilen under et lukket arrangement kvelden før bilutstillingen i Paris åpnet. Og DinSide var selvfølgelig tilstede.

Historien hentes frem

Hva er vel mer naturlig enn å vise en konseptbil hvor de har hentet frem alle genene til Ur-Quattro? Deretter sper de på med mye av genene de har opparbeidet seg gjennom mange år med bilbygging. Resultatet er en råfrekk sak som kan ta pusten fra de fleste.

Trykk her for flere nyheter fra Paris-messen 2010!

Lettvekter

Bilen er i utgangspunktet bygget på en Audi A5, eller RS5 om du vil. Deretter har de kortet akselavstanden med 15 cm, og gitt den mindre overheng både foran og bak. I store deler av karosseriet er det benyttet aluminium for å lette vekten. Panseret, bagasjelokket og vingen, pluss støtfangerne er laget i karbon. Dermed har Audi fått vekten ned enormt mye i forhold til en A5. Det hvite vi ser som karosseri veier nå kun 159 kg, og ville vært 50 % tyngre med ordinært stål. Tilsammen veier bilen rett i overkant av 1.300 kg. Kraft i forhold til vekt tangerer det samme som i R8 V10, som må defineres som en supersportsbil.

Se bildene fra lanseringen:


God gammel femmer

Når Audi skulle velge motor til bilen, så var selvfølgelig ikke veien lang. På lageret har de den heftige rekkefemmeren som blant annet sitter i TT-RS. Også i Ur-quattro satt det en rekkefemmer, så svaret var i grunnen gitt. Her har de derimot skviset den for ytterligere krefter, og i motsetning til de 340 gampene vi finner i TT-RS, så kan du her leke deg med 408 hestekrefter og 480 Nm. Maks effekt tas ut mellom 5.400 og 6.500 omdreininger. Dette er nok til å skyte bilen avsted fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Det burde være forbudt å snakke forbruk på denne typer biler, men Audi oppgir det til å være 0,85 liter/mil.

Liten forpakning

Normalt leverer Quattro-systemet i bilen 60% av kreftene bak, og 40% foran. Så også her, men i gitte situasjoner kan dette endre seg til hele 85% bak eller 70% foran. Sportsdifferensialen vi kjenner igjen fra enkelte andre av Audis firehjulstrekkere er også på plass, men her som standard.

Den korte, brede og lave (4,28/1,86/1,33) bilen ser ut til å svært god kontakt med moder jord, selv når den står stille. Det skal bli spennende å kjenne den dagen bilen blir tilgjengelig for prøvekjøring. For at bilen en dag skal ut på veien, det er vi ikke det minste i tvil om, og frekkere har vi ikke sett det på lenge.

Trykk her for flere nyheter fra Paris-messen 2010!